OMOGUĆAVA mc_hrz_rgb_pos

1U4 MILIJUNA: DIGI TRENDOVI

STRUČNJACI INFOBIPA, ALGEBRE I FER-a OTKRIVAJU KAKO KREIRATI USPJEŠNU INOVACIJU

Piše Rebeka Belavić

Mastercard i Jutarnji vjeruju da hrvatska ekonomija može rasti brže, a društvo biti snažnije uz više žena u poduzetništvu. Zato je Mastercard specijal 1U4 MILIJUNA 2020. posvetio mikropoduzetnicama. Istraživanje Boston Consulting Grupe otkrilo je: kada bi u poduzetništvu bio jednak broj žena i muškaraca, globalni BDP povećao bi se za 5 tisuća milijardi dolara! U Hrvatskoj je sve više žena koje svoje poslovne vizije pretvaraju u stvarnost, ali i dalje je tek svaka peta hrvatska tvrtka u vlasništvu žena. Cilj je to promijeniti! Ukloniti prepreke za žene u poduzetništvu te im omogućiti digitalnu transformaciju i rast. U najvećem specijalu o uspjehu u Hrvatskoj, koji prati više od 1,5 milijuna ljudi, upoznajte liderice promjena koje su uspjele slijedeći svoju viziju i strast i pratite njihovu poslovnu transformaciju.

Prije pet godina u SAD-u je osnovan Lemonade – osiguravajuće društvo čiji osnivači Daniel Schreiber i Shai Wininger nisu imali gotovo nikakvog iskustva u toj industriji. U samo pet godina ostvarili su impresivne rezultate – više od 640.000 korisnika i rast prihoda od 200 posto u 2019. u odnosu na prethodnu godinu. Otprilike u isto vrijeme osnovana je digitalna banka Revolut, koja danas ima više od 12 milijuna korisnika. Što im je zajedničko osim eksponencijalnog rasta broja korisnika u samo pet godina? Fizičke poslovnice ne postoje. Upravljanje uslugom i sve transakcije odvijaju se u potpunosti putem digitalnih kanala – mobilne aplikacije ili web stranice.

Ovi su disruptori zadobili povjerenje klijenata (osobito milenijaca) i osigurali nevjerojatan poslovni uspjeh. Ne enormnim budžetima ili znanjem o svakom procesu i instrumentu, nego svojim inovativnim pristupom i korištenjem novih tehnologija, posebno onih vezanih za digital. Što možemo naučiti od njih?

Kreativnost se isplati. Doslovno

Gledajući popis najinovativnijih poduzeća na svijetu, vidimo popis najuspješnijih poduzeća. Brendove koje volimo i kojima vjerujemo. To su poduzeća koja su tehnološki napredna, potiču inovacije, osobito kroz digitalizaciju, bez obzira na to radi li se o primjeni umjetne inteligencije za analizu bihevioralnih podataka radi boljeg donošenja odluka, poslovanju u oblaku ili komunikaciji digitalnim kanalima. Upravo ispravno primijenjena tehnološka inovacija omogućava jednostavnost, transparentnost i brzinu kakve korisnici danas beskompromisno traže.

U samom srcu inovativnosti kreativno je razmišljanje. Kreativnost označava smišljanje nečeg originalnog i novog, a inovacija označava samu aktivnost primjene, odnosno implementaciju novine, na tržištu, u procesu ili pristupu. Zato je važno prepoznati i poticati kreativno razmišljanje i u poslovnom okruženju, bilo da se radi o IT razvoju ili o smišljanju nove poslovne ponude za korisnike. Ta su poduzeća uspješnija na tržištu, što se ne odražava samo na njihove poslovne rezultate i tržišni udjel nego i na privlačenju talenata – novih inovativnih ljudi.

Inovacija dolazi iznutra

Zato su danas više nego ikad popularne (i potrebne) metode i alati koji potiču kreativno razmišljanje i inovacije u svakodnevnom radu – od same kulture i organizacijske strukture koja inovacije potiče (agilnog pristupa i rada u multidisciplinarnim timovima) do korištenja kreativnih alata i metoda u poslu (npr. “Mind Maps”, “Design Thinking” i “Customer Journey Map” ). Tako se potiče i generiranje ideja i razumijevanje situacije iz perspektive korisnika. Istodobno se dobiva okvir za strukturiranje ideja i stvaranje konkretnog poslovnog plana.

“Inovativno radno okruženje prilično je bitno motiviranim zaposlenicima koji žele proaktivno utjecati na svoju okolinu u područjima gdje uoče probleme. Takva okolina čini ljude kreativnijima, otvorenijima za istraživanje novih ideja i rasprave te za razmišljanje izvan okvira. Usto inovativno radno okruženje i čuva talentiranije zaposlenike jer su oni najčešće ti koji će biti voditelji promjena i promicatelji kulture kompanije”, smatra Tereza Jurić, voditeljica internacionalnog tima u Infobipu.

Inovacije u Infobipu najčešće su interne, ali ne isključuju korisnike. Budući da je organizacija agilna, timovi su multidisciplinarni i samoorganizirajući, a doprinos svakog člana tima se uvažava. Zanimljiv je primjer nedavnih inovacija usluga razvoj usluge Moments, koja nudi personalizirani angažman korisnika preko omnichannel platforme, te razvoj usluge Conversations, s chatbotovima i live chatom.

Oba su primjera interno osmišljena i strateški razvijana uz praćenje tržišnih trendova i potreba korisnika uz pravovremeni feedback. “Speak-up inicijativa omogućava svim zaposlenicima da se čuju i doprinesu rješavanju problema i uvođenju inovacija. Ta je inicijativa dovela do većeg angažmana zaposlenika u inoviranju usluga i unapređenju procesa, čime oni aktivnije sudjeluju u kreiranju kompanije i njezina smjera”, kaže Tereza.

Guy Kawasaki, stručnjak za marketing, poduzetnik i bivši konzultant Googlea, otkriva svojih top 10 koraka do uspješne inovacije.

Izvor: TEDx Talks, The art of innovation / Guy Kawasaki / TEDxBerkeley, 2014

Digitalne “nekretnine” budućnosti

“Najjači je onaj brand koji ima prvu poziciju na tražilici Google – to je najveći kapital ili digitalna nekretnina koje poduzeće posjeduje i oko toga se vrti cijeli digitalni marketing danas. To je snaga digitalnog branda”, kaže Tomislav Krištof, viši predavač na Visokom učilištu Algebra i stručnjak za digitalni marketing.

Međutim, često se pri spomenu digitala misli na digitalni marketing ili web stranicu. To su samo komponente, nikako ne potpuni način na koji digital inovira poslovanje. Važno je razumjeti da je za inovativan pristup kroz digital potrebno promijeniti cijeli proces koji je trenutno “offline”.

“Danas je sve češća praksa angažirati digitalne stručnjake koji će upravljati cijelom vertikalom customer journeyja kako bi se posao obavio na najbolji način. To znači da će taj tim digitalnih stručnjaka znati upravljati sadržajem, pojavnošću na društvenim mrežama, oglašavanjem, web dizajnom, izradom arhitekture web sjedišta za optimalni on-site customer journey te pratiti i analizirati statistike. To zahtijeva kompletno znanje, ali daje bolje rezultate nego podjela na timove u kojoj bi svaki tim ili pojedinac radio dio, što je sporo i neefikasno iz današnje perspektive, kada se, između ostalog, radi na velikoj automatizaciji kompletnog marketinškog procesa unutar lijevka (funnel marketing). Funnel marketing uče naši studenti na diplomskom studiju digitalnog marketinga”, kaže Tomislav.

Takvim sveobuhvatnim planskim pristupom pri stvaranju digitalne komunikacije brenda s korisnikom omogućava se primjena relevantnih tehnoloških inovacija u pravo vrijeme.

Izazovi u inoviranju

 

nedostatak investicija i financijske potpore nedostatak talenta i vještina nemogućnost organizacije da preuzme rizik nemogućnost brze realizacije ideja nedostatak potpore od top-menadžmenta 55 60 65 70

 

 

Izvor: Edelman Intelligence, GE Global Innovation Barometer, 2018; udio od 2090 tvrtki u svijetu

Društveno odgovorno poslovanje

Jedan od razloga Lemonadeove silne popularnosti među korisnicima je doniranje u neprofitne svrhe, koje je dio samog poslovnog modela. Društveno odgovorni brendovi su privlačni, posebno milenijcima.

Takve projekte vodio je i SocialLab na zagrebačkom FER-u. Cilj jednog od projekata bio je povećati društvenu uključenost osoba sa složenim komunikacijskim potrebama dizajniranjem besplatnih IT rješenja za prilagođenu komunikaciju, edukaciju i podizanje svijesti o problemima s kojima se susreću osobe s invaliditetom. Na nastavku projekta radi Hrvoje Vdović, doktorand na FER-u.

“Projekt o kojem se radi je INNOSID – Inovativna rješenja zasnovana na novim tehnologijama za poboljšanje društvene uključenosti osoba s invaliditetom. Idejni je nastavak prethodnih projekata. Proširuje ih tako da se takva rješenja internacionaliziraju (engleski, španjolski, francuski, portugalski i mađarski) te da se razviju ona koja koriste nove tehnologije poput virtualne i proširene stvarnosti. U tim novim rješenjima ključ je upravo na inovaciji, odnosno na tome kako iskoristiti navedene tehnologije da bi se stvorilo nešto novo i korisno osobama s invaliditetom”, objašnjava Vdović.

Inovirati se može na različitim područjima. Zato je važno krenuti od razumijevanja trenutnog stanja te onoga što se želi postići – poslovnog cilja.

Za mali odvjetnički ured inovacija će možda biti prvo prelazak na poslovanje u oblaku i uvođenje informatičke sigurnosti, prije nego kreiranje digitalnih kanala. Za frizerski će salon, pak, biti važnije kreirati digitalne kanale i komunikaciju. U velikim poduzećima, primjerice onima u autoindustriji ili u bankama, gdje postoje kompleksni proizvodi, različiti korisnici i velika količina podataka, digitalizacija je strateški projekt koji može uključivati nekoliko područja: digitalizaciju internih procesa (prelazak na cloud, uvođenje big data platformi i primjena umjetne inteligencije u svrhu prediktivne analize), uvođenje digitalnih kanala, komunikaciju i prodaju online, automatizaciju marketinga i slično. Važno je znati prioritete, preduvjete i korisnike, a tek onda birati tehnologiju koja će najbolje odgovarati poslovnom cilju.

 

 


IZVORI
Boston Consulting Group, The Most Innovative Companies 2020

1U4 MILIJUNA LEADERSHIP AKADEMIJA

ŠTO SMO NAUČILI?

Autori projekta proživjeli su svaki na svoj način nevjerojatne priče o mikropoduzetnicama iz 1U4 MILIJUNA. Evo što su naučili o ženama u poduzetništvu...

Vedrana Pribičević

Vedrana Pribičević ekonomska stručnjakinja

Vodeća hrvatska stručnjakinja za ekonomiju i viša predavačica na Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta. Istražuje širok spektar tema - od ekonomskog rasta i nejednakosti, do financijskih i ekonomskih mreža.


Veza između ženskog poduzetništva i ekonomskog rasta je neosporiva. Upravo u ekonomskoj emancipaciji žena leži ključ dokidanja siromaštva u svijetu.

Boris Kovačev

Boris Kovačev fotograf

Magistrirao ekonomiju, a u inat tome se profesionalno bavi fotografijom 12 godina. Boris je nagrađivani fotograf Cropixa Hanza Medije. "Trudim se biti poduzetan fotoreporter, ali ne poduzimam previše. Sretniji sam kad ulovim neki slučajni kadar."


One imaju nevjerojatnu energiju, ustrajnost i optimizam bez obzira na prepreke s kojima se gotovo svakodnevno susreću. Kapa dolje, cure!

Monika Herceg

Monika Herceg spisateljica

Diplomirana fizičarka i nagrađivana pjesnikinja. Ove je godine objavila treću knjigu poezije, prevođena je na više od deset jezika, dobitnica je desetak nagrada za poeziju i prozu. Piše polako prvu zbirku priča i scenarij.


Vratila sam povjerenje u ono što sam oduvijek znala -moramo slušati intuiciju i posvetiti se onom što zaista želimo.

Viktor Vresnik

Viktor Vresnik novinar

Diplomirao je arheologiju (danas bi to bio magisterij), ali davno se preusmjerio na biznis, financije i politiku. Od kraja prošlog stoljeća autor je i urednik više domaćih i međunarodnih medijskih izdanja.


Potvrdio sam ono u što sam vjerovao i ranije: kada je riječ o biznisu i hrabrosti da se ostvare ambicije, rod ima sporednu ulogu.

Rebeka Belavić

Rebeka Belavić autorica stručnih članaka

Radi u jednoj od najbrže rastućih digitalnih agencija u Europi - Q agency. Svoje FER-ovske supermoći u kombinaciji s poslovnim iskustvom koristi za razvoj digitalnih proizvoda i usluga. Osim toga je i slikarica i strastvena spisateljica.


Najvažnija je hrabrost i autentičnost. Mislila sam da moram odlučiti između tehnologije i kreativnosti. No moja snaga je u kombinaciji.

Ranko Borovečki

Ranko Borovečki novinar

Ranko je u medijima profesionalno već 34 godine. Donedavno glavni urednik najvažnijih istarskih medija, Glasa Istre i Radio Pule, od ranije je pokretač i brojnih magazina Jutarnjeg u kojemu se 10 godina bavio turizmom i gastronomijom.


Te zanimljive i vrlo duhovite žene podsjetile su me da su za uspjeh potrebni upornost, motiviranost, dosljednost i ljubav.

OVO JE TEK POČETAK.

Svatko od nas može pomoći u stvaranju boljeg svijeta za žene u poduzetništvu.

POŠALJITE E-MAIL i ispričajte kako je vaša tvrtka potaknula pozitivne promjene!

Kako smo postale liderice promjena u Hrvatskoj