OMOGUĆAVA mc_hrz_rgb_pos

1 U 4 MILIJUNA: ONI SU OSTVARILI SVOJE SNOVE U HRVATSKOJ

DALA JE OTKAZ i STRAST PRETVORILA U BIZNIS: HRVATICA KOJA JE NAPRAVILA PRVU TURISTIČKU APLIKACIJU ZA TRČANJE PO EUROPI

Piše: Valent Pavlić Foto: Boris Kovačev Producentica: Dina Hrastović

Razgovaraj sSandrom

Bila je voditeljica marketinga u turističkoj agenciji i urednica popularnog putopisnog časopisa, a tada je u suradnji s prijateljima iz trkačkog kluba odučila promijeniti paradigmu turističkih obilazaka gradova. Danas je jedna od osnivača SightRun mobilne aplikacije koja osvaja prvo mjesto na StartUp Factory natječaju u Zagrebu i koja se nakon samo godinu dana profilirala kao najbolja alternativa klasičnim turističkim šetnjama gradovima.

U Zagrebačkom inovacijskom centru, na prvom katu 12. paviljona Zagrebačkog velesajma, jedan od mnogobrojnih ureda pripada i Sandri Bortek. Nakon nekoliko poslovnih karijera tridesetdevetogodišnja ekonomistica s dugogodišnjim iskustvom rada u turizmu ondje se našla zbog startupa koji je pokrenula s troje prijatelja. Njihova zajednička ljubav prema putovanjima i zdravom načinu života rezultirala je aplikacijom SightRun – digitalnim audio-vodičem koji omogućuje da se bilo čiji trkački trening pretvori u stručan turistički obilazak.

Odrastajući u Novom Zagrebu Sandra je diplomirala smjer turizam na Ekonomskom fakultetu iako je inicijalno razmišljala o studiju arheologije. ‘Bila je to faza Indiane Jonesa, željela sam postati pustolovni arheolog, putovati u Jordan, vidjeti arheološko nalazište Petra’, prisjeća se svojih najranijih karijernih odabira. – To mi se u konačnici i ostvarilo kad sam počela raditi na turističkom magazinu.

No do tog trenutka trebalo je još neko vrijeme pričekati. Tijekom studija radila je kao čistačica, prevoditeljica, pakirala je časopise u skladištima, provukla se kroz dugačak labirint pripravničkih uredskih poslova, a nakon diplome dobiva svoj prvi ozbiljan – u marketingu stambene štedionice iz koje će prijeći u marketing turističke agencije Adriatic. Sve do ljeta 2007. godine kad u želji za novim izazovima daje otkaz. – U jednom trenutku u firmi ti bude dosta pohvala i tapšanja po ramenu dok čekaš da ti plaća poraste. Prilikom jednog sastanka odlučila sam da se više ne vidim u toj firmi, dala im to do znanja i objavila otkazni rok. Tada sam sjela s dvije prijateljice – Suzanom i Marijanom. Zajedno smo smislile magazin Putovanja, ideju ponudile Večernjem listu i iduće dvije i pol godine sam provela na tom projektu. Usred recesije projekt je obustavljen: bez vremena za tugovanjem, prilagođava se stanju na tržištu i prihvaća nove izazove. Istražuje pravila svijeta digitalnog marketinga, piše nekoliko blogova, a neko vrijeme radi i kao koordinator u učilištima vezanim za zdravu prehranu. S bivšom kolegicom dolazi na ideju o portalu koji je trebao spojiti ljude koji proizvode organsku hranu. – Nažalost taj projekt nije zaživio onako kako smo to zamišljale, ali bože moj. I to je dio procesa. Učiš na svojim greškama, na svojim iskustvima i to te gura dalje u neke nove izazove i eventualne uspjehe.

A taj uspjeh dolazi 2016. kad s prijateljima iz trkačkog kluba: Hrvojem Horvatom, Tamarom Markotić i Ivanom Videkom osmišljava aplikaciju SightRun. Glavni impuls za kreaciju aplikacije bio je StartUp Factory natječaj u Zagrebu – inicijativa da se na jednom mjestu okupi brojne kreativce iz područja informatičke tehnologije. Tom prilikom njih četvero odlučili su prijaviti projekt koji je u njima već neko vrijeme sazrijevao. ‘Godinu dana prije natječaja, 2015. pala nam je na pamet ideja da radimo trkačke ture po gradu s turistima pod brendom RunZagreb. Tada smo spojili svoja iskustva i znanja, osmislili brend, napravili web, tiskali majice i već za mjesec dana dobili smo prvog gosta. Iste te godine odlučujemo taj projekt digitalizirati i prijaviti na natječaj StartUp Factory Zagreb. Dakle, ono što smo gostima govorili dok smo s njima trčali po gradu prebacili smo na mobitel i stvorili virtualnog audio-vodiča za one koji kroz trčanje žele upoznati Zagreb. Postali smo jedni od pet pobjednika natječaja. Dobili smo besplatan ured, mentora i 150 000 kuna i onda smo rekli – ‘Ajmo se igrati’.

Narednih mjeseci iskorištavaju svu logističku pomoć koju im je Zagrebački inovacijski centar pružio, a sav dobiveni novac ulažu u razvoj aplikacije koju prvo oblikuju za Android platformu, pa odmah zatim za IOS, a s početkom 2018. godine SightRun je dostupan korisnicima diljem svijeta. ‘Interesantno, nakon Zagreba, prva demo tura koju smo napravili bila je za Lisabon. Zanimalo nas je možemo li na daljinu napraviti trkačku turu. Nakon što smo ju kreirali, prijatelji su otišli u Lisabon i na tu demo verziju prošli grad i ispalo je da sve savršeno funkcionira. Tada smo znali da možemo napraviti što god poželimo’, s neskrivenim entuzijazmom prepričava Sandra.

Uslijedile su ture za Opatiju, Pulu, Rovinj, Šibenik, Split, Hvar, Omiš, München te konačno tura za Graz koja je posljedica pobjede na bootcamp natječaju Next Incubator u istom gradu. Trenutno za jedan grad im je potrebno otprilike mjesec dana, ali to vrijeme pokušavaju dodatno skratiti, s tim da imaju jasnu viziju u kojem smjeru aplikaciju želje dalje razvijati. ‘Danas radimo na inovaciji – tzv. Generatoru tura –na programu koji sam stvori individualnu turističku turu prilagođenu trkaču ovisno o mjestu na kojem se trenutno nalazi. Mi, dakako, dajemo upute, ali više ne moramo mapirati svaki pojedini grad, već to aplikacija radi sama. Tu inovaciju smo nedavno prijavili na dva natječaja – na ”Moj Zaba start” i ‘Pokreni nešto svoje”. Na oba natječaja smo osvojili nagrade’.

I dok joj danas najveći dio vremena odlazi na razvoj SightRun aplikacije, to Sandru ne sprječava da ima i druge aktivne projekte. ‘Izazovno je biti poduzetnik. Imaš svoju slobodu, ali ne znaš što će biti sutra. To nije za svakoga, ali oni koji su u stanju to prihvatiti u poduzetništvu bi se zaista trebali iskušati’.

Sandra Bortek: ART VIDEO PRIČA 
BY MILAN TRENC

KORAK PO KORAK VODIČ ZA PROMJENU KARIJERE.

EVO KAKO SAM JA TO NAPRAVILA

Jeste li imali iskustva u poslu kojim se sad bavite?

Danas primarno radim na startup projektu SightRun mobilne aplikacije gdje odrađujem sve vezano za marketing, promociju, PR. To uključuje i izradu i održavanje web stranice, pisanje tekstova, upravljanje društvenim mrežama, izrada promotivnih materijala, oglašavanje, odnosi s novinarima. I dok sam u projekt donijela veliki dio svog iskustva, smatram da proces učenja nikada nije gotov. Otkad radim na SightRun projektu naučila sam i mnogo novih stvari i radila na razvoju osobnih vještina, a koje su itekako pomogle u osobnom i poslovnom razvoju. Tu bih svakako spomenula Lean metodologiju, Design Thinking, prijave na natječaje, odnosi s medijima i javni nastupi i prezentacije, dotakla sam se i programiranja… Svoje znanje i iskustvo dakako mogu ponuditi i svojim klijentima s kojima povremeno radim na razvoju njihovog poslovanja.

Kako ste korak po korak došli do potrebnoga znanja?

Iskustvo “skupljam” posljednjih 15 godina. Završila sam Ekonomski fakultet u Zagrebu, smjer turizam. Tijekom studija paralelno sam i radila različite poslove koji su mi pomogli da odmah nakon faksa dobijem posao. Ne bih rekla da je splet okolnosti, već više volja za učenjem i radom odveli su me odmah nakon fakulteta u marketinške vode. Uspjela sam spojiti marketing i turizam. Dok sam u radila u turističkoj agenciji u marketingu, učila sam od kolega grafičara i dizajnera. To iskustvo kasnije mi je pomoglo da s kolegicama pokrenem magazin Putovanja. Ja sam osoba koja kad naiđe na nešto što ne zna, onda krene to učiti. I u trenucima kada sam bila nezaposlena, uvijek sam nešto radila - pokrenula sam svoj blog o putovanjima, učila sam raditi web stranice, učila sam PhotoShop i InDesign, pomagala prijateljima, bavila sam se fotografijom, organizirala putopisna predavanja i tako vježbala javne nastupe, radila sam i one poslove u kojima imam najmanje iskustva kako bih stekla novo, iako sam uvijek došla s već određenim znanjem iza sebe. Ništa ne dolazi preko noći, ali vjerujem da sve čega se prihvatimo je svojevrsna investicija u budućnost. Danas kada me ljudi pitaju što znam i čime se bavim, obično je njihova reakcija: “Ti to sve znaš!?” Ja doduše ne vidim to tako i očekujem od sebe uvijek više i to me gura naprijed. Povremeno radim i kao turistički vodič i pratitelj i to je nešto u čemu zaista uživam, posebno na izletima s osnovnoškolcima. Uz njih i ja učim o destinacijama, učim biti spontana i zanimljiv i zabava način im prenijeti informacije o mjestu u koje putujemo. Mislim da sve što radimo gradi i nas kao osobe i tako razvijamo svoje vještine i u konačnici otkrivamo neke nove koje imamo, a da nismo ni znali!

Kako ste osigurali financijska sredstva za novu karijeru?

Ulazak u startup projekt SightRun i njegovu realizaciju omogućila nam je pobjeda na Startup Factory natječaju 2016. Tada smo uz besplatan ured, 2 mjeseca radionica i mentoriranja, osvojili i 150.000 kn za razvoj projekta. I to smo odlučili investirati i vidjeti što će se desiti. Svatko od nas suosnivača, Tamare, Ivana, Hrvoja i mene, uložio je svoje znanje i vrijeme. Odrekli smo se nekih stvari na određeno vrijeme i radili na prodaji u sklopu projekta. Dio sredstava dobili smo i preko nekih drugih natječaja. Primjerice sa SightRun projektu pobijedili smo na natječaju Next Incubatora u Grazu, nedavno smo osvojili dvije nagrade na MojZabaStart natječaju. Svi dodatni izvori financiranja omogućavaju nam da se bezbrižnije posvetimo projektu, radimo na prodaji i razvoju same aplikacije. Nije lako biti startup, uvijek ima odricanja, ali rekla bih da je zanimljivo i da svi profitiramo i na osobnim razinama.

Što je još bitno istražiti prije ulaska u nešto novo?

Treba istražiti tržište! Najčešća greška koju mnogi rade je da su zaljubljeni u svoj projekt i onda im promaknu neke bitne stvari. Treba svoj projekt voljeti i imati viziju, ali zbog “zaljubljenosti” niste više objektivni. Što god počeli raditi, treba dobro istražiti tržite, treba pitati svog potencijalnog kupca/korisnika i saznati ima li on uistinu problem koji mi nastojimo riješiti. To što nitko to do sada ne radi, ne znači da je to nešto što tržištu treba. I još nešto - konkurencija! Ona uvijek postoji bar u nekom segmentu našeg poslovanja i zato treba dobro ispitati tržište postojećih proizvoda/usluga koje su iste ili slične našem. Dakako, uvijek postoji prostor da ono što radimo je inovacija i da zaista to još nitko nije napravio i da je to nešto što tržištu itekako treba. Okružite se dobrim i pozitivnim ljudima, onima koji znaju i koji žele raditi. Stavite na papir sve što dogovorite i uvijek jasnoj komunicajte svoje zadovoljstvo ili nedumice i sve rješavajte odmah. Ne za tri mjeseca, već sad.

Tko vam je bio najveća potpora i koliko vam je to značilo?

Uf, puno je ljudi kojima bih mogla zahvaliti što su nam dali podršku na SightRun projektu. Velika hvala ide našoj trkačkoj zajednici, Zagrebačkom inovacijskom centru čiju podršku imamo od samog početka, a tu su i naši brojni partneri bez kojih ne bi bilo SightRun aplikacije. Tijekom ovog projekta nastala su i neka nova prijateljstva, nove suradnje, iz kojih vjerujem da svi zapravo i učimo i razvijamo se. Imam oko sebe i puno onih koji mi osobno pomažu i ne daju mi da sumnjam u ono što radim i ono što znam. Da mogu, sve ljude koji su nam bili podrška na projektu (i meni osobno) stavila bih na avion i odvela na zajednički izlet. Napunila bih ga bez problema. :)

Koje 3 vaše osobine su vam pomogle na putu do uspjeha?

Želja za učenjem, kreativnost, spremnost na odricanje.

Kako ste znali da ćete uspjeti?

Što je to uspjeh? Svatko ima svoje mjerilo uspjeha. Nekom je to naučiti nešto novo, nekome je to zaraditi određeni iznos, kupiti stan, auto, otputovati u neku daleku destinacij, osnovati obitelj… Rekla bih da uspjeh ima više stepenica i koliko god izazova si postavili, svaki zapravo donosi neki USPJEH. Osobno sam ostvarila mnogo toga što sam željela, ali imam pred sobom još veliki put i niz izazova s kojima se želim uhvatiti u koštac. Uspjeh je i kad nešto ne ide kako želiš, ali iz toga naučiš nešto novo. Hoću li uspjeti? Ako je želja dovoljno jaka, cijeli Svemir se uroti da ti otvori put. Dakako, uz pretpostavku da ste zasukali rukave i napravili prvi korak.

Kako vam je kartica pomogla na putu transformacije?

Najveći dio plaćanja obavljam karticama jer je praktično, a sitniš se ne gomila po džepovima. Zaista, kako bismo danas bez kartica?

Razgovaraj s Sandrom

POSTAVI SVOJE PITANJE

Oni su slijedili svoju strast, napravili životni i poslovni zaokret i započeli nešto neprocjenjivo. I ti to možeš!

Postavi Pitanje

ŠTO SMO NAUČILI?

Trojica autora projekta - slavni hrvatski ilustrator, nagrađivani fotograf i nagrađivani pisac - proživjeli su svaki na svoj način nevjerojatne životne priče ljudi iz 1U4 MILIJUNA, njihove obrate i sudbine. Evo što su naučili...

BORIS KOVAČEV

BORIS KOVAČEV fotograf

Magistrirao ekonomiju, a u inat tome se profesionalno bavi fotografijom 12 godina. Boris je nagrađivani fotograf Cropixa Hanza Medije. "Trudim se biti poduzetan fotoreporter, ali ne poduzimam previše. Sretniji sam kad ulovim neki slučajni kadar".


Iz razgovora s ljudima koje sam fotografirao i snimao u projektu 1 u 4 milijuna, naučio sam da je za promjenu životnog puta ponekad stvarno dovoljna samo želja. To mi je prije zvučalo kao klišej, ali sam se razuvjerio.

MILAN TRENC

MILAN TRENC redatelj videa

Hrvatski ilustrator, crtač stripova, filmski redatelj, novelist, profesor na Akademiji likovnih umjetnosti. Po njegovoj slikovnici "Noć u muzeju", snimljen je istoimeni američki film. Radio je za New York Times i Wall Street Journal, a upravo snima film na temelju najvažnijeg djela Petra Hektorovića "Ribanje i ribarsko prigovaranje" u Starom Gradu na Hvaru.


Naučio sam da u životu ništa nije onako kako se čini na prvi pogled! Možda očekujemo da kompjuteraši sanjaju da su piloti, no tko bi mislio da istovremeno piloti sanjaju da su kompjuteraši! Harmonija bi mogla biti tako jednostavna!

VALENT PAVLIĆ

VALENT PAVLIĆ pisac

Magistrirao je francuski jezik i književnost te povijest umjetnosti, a prije dvije godine objavio je prvu knjigu - Evanesco. Htio je biti arhitekt, a postao je kustos u muzeju arhitekture i gimnazijski profesor. Danas je freelance autor.


U intervjuima u projektu 1 U 4 MILIJUNA shvatio sam da ljudi rade zaokrete zbog snažnog poriva u njima samima. Uspjeli su oni koji ustraju u svojoj viziji, čak i po cijenu neuspjeha, svjesni da izgled života ovisi samo o njima.

1 U 4 MILIJUNA: POGLEDAJ CIJELI SPECIJAL

Slijedi svoju strast. I ti možeš biti 1 u 4 milijuna

Saznaj Više

OVO JE TEK POČETAK.

Svatko od nas može biti 1 u 4 milijuna. Ispričaj svoju priču. Slijedi svoju strast i pokreni nešto neprocjenjivo.

Kako ti možemo pomoći da i ti postaneš 1 U 4 MILIJUNA? POŠALJI E-MAIL

Kako smo ostvarili svoj san u hrvatskoj