OMOGUĆAVA mc_hrz_rgb_pos

1 U 4 MILIJUNA: ONI SU OSTVARILI SVOJE SNOVE U HRVATSKOJ

RADILI SU U DIGITRONU, A SADA VODE HOTEL S MICHELINOVOM PREPORUKOM KOJI JE PET PUTA PROGLAŠEN NAJBOLJIM MALIM HOTELOM U HRVATSKOJ

Piše: Valent Pavlić Foto: Boris Kovačev Producentica: Dina Hrastović

Razgovaraj sObitelji Fernetich

Prije 15 godina za svoj san o turističkoj destinaciji u kontinentalnom dijelu Istre Tullio i Rita Fernetich nisu mogli pronaći riječi ohrabrenja. Nekoliko odmahivanja glavom, utješnog tapšanja po ramenu i dobronamjernih kritika ovaj bračni par nisu omeli u odluci da sami zasuku rukave i pretvore naslijeđeno staro imanje u prvoklasnu gurmansko – hotelijersku destinaciju. Uključili su cijelu obitelj u projekt, a danas je Boutique hotel i heritage & gourmet restaurant San Rocco u Brtonigli peti put za redom izabran za najbolji mali hotel u Hrvatskoj od strane HGK.

Bračni par Fernetich iskri pozitivnom energijom. Iako su zašli u šesto desetljeće života, spremno će skočiti u trenu vide li da kojem gostu što nedostaje ili da mu je pogled zalutao. Instinkt je to koji se teško može ukrotiti pa on vječno tinja unatoč činjenici da oko sebe imaju dvadesetak zaposlenika uz članove obitelji koji gostima danonoćno stoje na usluzi.

‘Mi smo jako mladi počeli zajedno stvarati tako da nemamo svatko svoju priču već je naša priča zajednička’, govori Rita s osmjehom. Upoznali su se u tadašnjoj firmi Digitron u Bujama. On je kao završeni ekonomist radio u planovima i analizama, a ona se sa svojih 19 godina zaposlila u kadrovskoj službi. Kad je u državi omogućeno bavljenje poduzetništvom, otvaraju maloprodajnu trgovinu mješovite robe, a godinama kasnije ulaze u hotelijerstvo. – Toscana je Toscana i po pitanju gastronomije i vina je jednostavno ispred svih. Gledajući kako su oni lijepo izgradili turizam sa šarmantnim hotelima, bio mi je pomalo i frustrirajući njihov uspjeh. Kod njih je uvijek bilo turista i sve je funkcioniralo, a mi smo u Istri imali sličan teritorij i prirodne ljepote, a kod nas se u to vrijeme ništa nije događalo. Čak i kad smo bili već duboko u radovima, kolege i prijatelji bi nam znali reći kako griješimo s lokacijom i kako bi nam tek bilo dobro da smo otišli na obalu – govore.

Ipak, nisu odustali. Potaknuti natječajem Ministarstva turizma koje dijeli Poticaje za uspjehe prijavljuju se pod kategorijom ‘Pod stoljetnim krovovima’, natječaju čiji je cilj poticanje obnove starih kuća izvorne arhitektonske baštine i dobivaju kredit. Kupuju pola zemljišta od susjeda te novce ulažu u obnovu starog obiteljskog imanja. S radovima počinju 2002. godine, Tullio se baca na građevinu i obnovu vanjskog dijela kuće, a Rita na uređenje interijera. – Mi nismo imali prethodnog iskustva u turizmu. Počeli smo raditi sve kao da radimo za sebe doma. Tako smo razmišljali i tako smo radili, po vlastitom ukusu. U to vrijeme nismo imali ni financijske mogućnosti angažirati različite stručnjake za uređenje interijera i eksterijera pa smo se uglavnom potrudili sami. Tražili smo kombinaciju tradicionalnog i modernog – prisjeća se Rita. – Unatoč negativnim predviđanjima stručnjaka i kolega ugostitelja, nastavili smo s našom pričom jer smo u nju bili sigurni i vjerovali te se bili spremni žrtvovati za njezin uspjeh. Ljudi su govorili da smo hrabri i ludi što posao razvijamo u Brtonigli, a ne na obali. Međutim, od tada je prošlo već 15 godina, mi smo jako zadovoljni našom uspješnom pričom u koju je uključena naša čitava obitelj – kaže Tullio. Rita vodi financije, sin restoran, kćerka je zadužena za marketing i prodaju, a on sam se bavi svim ostalim – u zadnje vrijeme sve više i više maslinarstvom koji prerasta iz hobija u posao.

Hotel otvaraju u srpnju 2004. godine i od tada uspješno posluju. – Već nakon prvih par godina popunjenost hotela je bila fantastična i naš se trud isplatio i prije nego što smo očekivali. Unutrašnjost Istre zaživjela je turističkim životom te se naše ulaganje vrlo brzo pokazalo dobrim potezom – priča Tullio koji je izabrao ime hotela po zaštitniku mjesta, Svetom Roku.

U hotelu koji se prostire na jednom zemljišnom hektaru, može se pronaći jedanaest soba kao i dvije velike, family sobe. Osim obitelji, zaposleno je i dvadesetak drugih radnika što iz Brtonigle, što iz okolnih mjesta. – U turizam nužno moraju biti uključeni lokalni ljudi te se mora promovirati lokalna zajednicu, inače ćemo izgubiti naše specifičnosti i posebnosti – zaključuje Tullio te nadodaje kako 90 posto svih namirnica ili sami uzgajaju ili kupuju od lokalnih seljaka kako bi maksimalno valorizirali potencijal teritorija. Jaka gastronomska ponuda glavna je snaga njihovog hotela, smatraju, a nedavno su uz hotelski Gourmet Restaurant San Rocco otvorili i Primizia Food & Wine u centru mjesta koji nudi nešto jednostavnija jela po tradicionalnim domaćim receptima. – S obzirom na to da nismo smješteni niti u Rovinju niti u Dubrovniku na Stradunu već u unutrašnjosti Istre, bili smo svjesni kako turistima moramo ponuditi jedan kompletan proizvod – govori Rita misleći na kombinaciju vrhunske gastronomije, smještaja i wellnessa.

– Od samog početka smo znali da ovo nije kratkoročan proces i da zarada u ovom poslu nije brza ni velika, ali mi od nje živimo pristojno i lijepo te se nadam da će generacije koje će posao naslijediti uspjeti sve više i više od njega profitirati – nastavlja Rita te dodaje: ‘Naš hotel daje sliku o nama i našoj obitelji jer smo sve sami izabrali i uredili, za razliku od većih hotelskih lanaca’.

Sin Teo nakon studija u Trstu preuzeo je vođenje restorana, za što uskoro osvaja Michelinove i Gault&Millau preporuke te ulazi u članstvo u prestižnoj međunarodnoj udruzi vrhunskih restorana JRE. Kćer Luana preuzela je komunikacije i marketing te prati trendove, ponašanje i zadovoljstvo gostiju. -Nama su idealne posjete od četiri dana kada imamo vremena upoznati gosta, ugostiti ga u našem restoranu i u konobi te savjetovati ga o još nekim zanimljivostima u kraju. To je iskustvo koje želimo pružiti – kaže Luana koja sa starijim bratom svakoga dana radi na izgradnji jasne vizije San Rocca na temeljima koje su njihovi roditelji postavili. Najmlađi je brat Rocco na putu da im se ubrzo pridruži. Nakon završetka studija agronomije u Poreču samo je pitanje koje će se odgovornosti obiteljskog biznisa njemu pronaći u krilu. – Mi smo znali da nećemo vratiti investiciju ni za dvije ni za tri godine. Ovakvu dugoročnu priču možeš razvijati samo ako imaš djecu i vjeruješ da će kad tad netko u tvojoj investiciji moći uživati – objašnjava Tullio koji se pak posvetio sasvim novom izazovu. Dok se Rita još uvijek zna zavući u financijske knjige i analize, Tullio se danas sasvim predao tisućama stabala maslina čije je ulje već proglašeno među najboljim svjetskim uljima prema najpriznatijem vodiču Flos Olei. Još je to jedan dio iskustva koje obitelj Fernetich pruža svojim gostima.

Obitelj Fernetich: ART VIDEO PRIČA 
BY MILAN TRENC

KORAK PO KORAK VODIČ ZA PROMJENU KARIJERE.

EVO KAKO SMO MI TO NAPRAVILI

Jeste li imali iskustva u poslu kojim se sad bavite?

Ne, nitko od nas nije imao praktičnog iskustva u hotelijerstvu i ugostiteljstvu, a što se tiče maslinarstva, ono je u DNK naše obitelji.

Kako ste korak po korak došli do potrebnoga znanja?

Školovanje, tečajevi, životno iskustvo, ali konstantno se educiramo i učimo, rastemo, nastojimo prilagođavati naše prilike i mogućnosti najboljim svjetskim trendovima sektora pogotovo s onim s kojima se možemo uspoređivati po pitanju sličnosti teritorija, a pogotovo ciljeva. Zanimaju nas oni oblici turizma koji uvažavaju i čuvaju teritorij, valoriziraju lokalnu gastronomiju i namirnice, poštuju tradicije i povijest zajednice, a sve sa dugoročnim ciljevima i obitelji u centru zbivanja.

Kako ste osigurali financijska sredstva za novu karijeru/ obrazovanje/ investiciju?

Ušteđevina, prodaja nekretnina, odricanja i dosta kredita. Tada je bila na snazi jedna vrlo zanimljiva kreditna linija sa sufinanciranom kamatom od strane Ministarstva turizma Hrvatske, zvala se "Poticaj za uspjeh" i u našem slučaju još i pod liniju "Pod stoljetnim krovovima" koja je bila vrlo motivirajuća i koja je dala izvanredne rezultate.

Što je još bitno istražiti prije ulaska u nešto novo?

Treba realno analizirati tržište, kome se obraćaš, broj i target potencijalnih gostiju, važno je prilagođavati se trendovima tržišta, ali i biti dosljedan oko poslovne vizije i nikad ne odustati. Pogotovo u slučaju ovakvog oblika turizma, ugostiteljstva i poljoprivrede, moraš biti spreman na žrtvovanje, vjerovati u sebe, obitelj i u budućnost teritorija i biti svjestan da će sve što si danas uložio možda, ako budu pametni i odgovorni, rezultate vidjeti tvoja djeca i njihova djeca.

Tko vam je bio najveća potpora i koliko vam je to značilo?

Nema dvojbe da su to članovi obitelji, znati da u svakom trenutku možeš računati na njihovu podršku, pomoć i utjehu. Izazov iz samog početka naše poslovne vizije bilo je dokazati samima sebi, a pogotovo tada zajednici, da ćemo uspjeti u neturističkom mjestu, Brtonigli, napraviti nešto međunarodno, cijenjeno i prihvaćeno po najboljim primjerima iz Toscane koju smo imali prilike upoznati u svakom detalju. Nitko nam tada nije rekao da je to nešto poslovno dobro i pametno, ali svi za redom su se složili da je to hrabar poslovni potez.

Koje 3 vaše osobine su vam pomogle na putu do uspjeha?

Želja za neovisnosću i odlučivanjem o svojoj sudbini. Velika spremnost za rad, požrtvovanje i prihvaćanje dugoročnih ciljeva. Intuitivnost i lucidnost sagledavanja prilike.

Kako ste znali da ćete uspjeti?

Iskreno nismo se previše pozabavili s time hoćemo li uspjeti, ali smo bili uvjereni da je to u onom trenutku u našoj situaciji jedini izbor koji će nas motivirati i razveseliti. Svi preduvjeti su postojali kao i u drugim dobrim svjetskim primjerima boutique turizma i visoke gastronomije, trebalo je samo vjerovati u našu tada neturističku Brtoniglu. Znajući da smo bili prvi i sami koji su u to tada vjerovali i da smo dokazali da smo bili u pravu, sa ponosom i osmjehom možemo pričati o našem izboru i tadašnjim trenucima.

Kako vam je kartica pomogla na životnom putu?

Kao poduzetnici, ljudi koji traže sigurnost te prate i prihvaćaju povoljnosti kartičnog poslovanja, kod nas su kartice uvijek dobrodošle!

Razgovaraj s Obitelji Fernetich

POSTAVI SVOJE PITANJE

Oni su slijedili svoju strast, napravili životni i poslovni zaokret i započeli nešto neprocjenjivo. I ti to možeš!

Postavi Pitanje

ŠTO SMO NAUČILI?

Trojica autora projekta - slavni hrvatski ilustrator, nagrađivani fotograf i nagrađivani pisac - proživjeli su svaki na svoj način nevjerojatne životne priče ljudi iz 1U4 MILIJUNA, njihove obrate i sudbine. Evo što su naučili...

BORIS KOVAČEV

BORIS KOVAČEV fotograf

Magistrirao ekonomiju, a u inat tome se profesionalno bavi fotografijom 12 godina. Boris je nagrađivani fotograf Cropixa Hanza Medije. "Trudim se biti poduzetan fotoreporter, ali ne poduzimam previše. Sretniji sam kad ulovim neki slučajni kadar".


Iz razgovora s ljudima koje sam fotografirao i snimao u projektu 1 u 4 milijuna, naučio sam da je za promjenu životnog puta ponekad stvarno dovoljna samo želja. To mi je prije zvučalo kao klišej, ali sam se razuvjerio.

MILAN TRENC

MILAN TRENC redatelj videa

Hrvatski ilustrator, crtač stripova, filmski redatelj, novelist, profesor na Akademiji likovnih umjetnosti. Po njegovoj slikovnici "Noć u muzeju", snimljen je istoimeni američki film. Radio je za New York Times i Wall Street Journal, a upravo snima film na temelju najvažnijeg djela Petra Hektorovića "Ribanje i ribarsko prigovaranje" u Starom Gradu na Hvaru.


Naučio sam da u životu ništa nije onako kako se čini na prvi pogled! Možda očekujemo da kompjuteraši sanjaju da su piloti, no tko bi mislio da istovremeno piloti sanjaju da su kompjuteraši! Harmonija bi mogla biti tako jednostavna!

VALENT PAVLIĆ

VALENT PAVLIĆ pisac

Magistrirao je francuski jezik i književnost te povijest umjetnosti, a prije dvije godine objavio je prvu knjigu - Evanesco. Htio je biti arhitekt, a postao je kustos u muzeju arhitekture i gimnazijski profesor. Danas je freelance autor.


U intervjuima u projektu 1 U 4 MILIJUNA shvatio sam da ljudi rade zaokrete zbog snažnog poriva u njima samima. Uspjeli su oni koji ustraju u svojoj viziji, čak i po cijenu neuspjeha, svjesni da izgled života ovisi samo o njima.

1 U 4 MILIJUNA: POGLEDAJ CIJELI SPECIJAL

Slijedi svoju strast. I ti možeš biti 1 u 4 milijuna

Saznaj Više

OVO JE TEK POČETAK.

Svatko od nas može biti 1 u 4 milijuna. Ispričaj svoju priču. Slijedi svoju strast i pokreni nešto neprocjenjivo.

Kako ti možemo pomoći da i ti postaneš 1 U 4 MILIJUNA? POŠALJI E-MAIL

Kako smo ostvarili svoj san u hrvatskoj