OMOGUĆAVA mc_hrz_rgb_pos

BUDI I TI DIO PROMJENE

KAKO MI JE 1 U 4 MILIJUNA POMOGAO DA I JA POSTANEM 1 U 4 MILIJUNA: ŠEST GODINA RADI U DUĆANU, A SADA POKREĆE VLASTITI MODNI BREND

Piše: Tomislav Mamić Foto: Boris Kovačev Producentica: Dina Hrastović

Razgovaraj sMariom

Divim se njenoj hrabrosti, šapnula mi je nakon što smo zajedno odslušali životnu priču i poslovnu transformaciju poduzetnice Ivane Urem Marohnić, nekadašnje direktorice u telekom kompaniji koja je ostavila izgrađenu karijeru i otvorila Koricu, prvu majstorsku pekaru u Zagrebu i sada, po ocjeni kupaca, proizvodi najbolji kruh u Hrvatskoj. Maria je Ivanu slušala pozorno, zapisivala olovkom bilješke na bijelom papiru. – Ovakvi ljudi daju mi još jači poticaj da ne odustanem od svog sna – kaže mi Maria Krnić, 29-godišnja modna dizajnerica i stilistica iz Šibenika, kojoj je san lansirati na tržište svoj modni brend MAIO. Testne kolekcije već je predstavila u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji, proglašena je jednom od od najboljih mladih dizajnerica i pozvana na Ljubljana Fashion Week kao predstavnica Hrvatske, ali još nije krenula u realizaciju poslovnog pothvata. Već šest godina radi kao voditeljica dućana jednog inozemnog trgovačkog lanca i prodaje tekstil u svom rodnom gradu, a istovremeno planira i priprema se za trenutak kad će ostvariti svoju strast, u potpunosti se posvetiti svom privatnom pothvatu i započeti nešto neprocjenjivo u svom životu.

Marija je jedna od polaznica programa poslovne i karijerne transformaciju u velikom projektu Jutarnjeg i Mastercarda 1U4 MILIJUNA čiji je cilj inspirirati građane i pomoći da naprave životni i poslovni zaokret, započnu nešto neprocjenjivo i postanu zadovoljni i uspješni ljudi koji rade ono što vole. Među stotinama prijavljenih čija su motivacijska pisma uglavnom počinjala “želim promjenu”, a završavala “možete li me savjetovati”, odabrane su četiri žene. Uz Mariju, izabrane su knjižničarka Martina Maksimkov iz Siska, voditeljica automat kluba Mira Batur iz Zadra te diplomirana kroatistica i instruktorica joge Ivana Kukić koje su u četiri mjeseca prošle program vodeće hrvatske tvrtke za karijere i poslove Selectio i počele mijenjati svoje živote.

Transformacijski program i edukativne radionice vodila je Tanja Prekodravac, direktorica organizacijskog dizajna i razvoja u tvrtki Selectio koja već godinama radi s kandidatima koji traže promjenu u svojoj karijeri i životu.

Kandidatkinje su u sjedištu tvrtke u zagrebačkoj Strojarskoj ulici prolazile kroz radionice na kojima su učili prepoznavati vlastite potencijale, prednosti i motivacije, poslovne metodologije, procese karijerne transformacije i alate definiranja i realizacije poslovnih planova. Prolazile su i kroz case study ljudi koji su postali 1 u 4 milijuna, koji su već prošli kroz poslovnu i životnu transformaciju i postali uspješni i zadovoljni ljudi poput Ivane Urem Marohnić i Zvonke Obajdin, IT inženjerke koja je u 37. godini odlučila vratiti se svojoj najvećoj strasti, muzici, i sada vodi jedan od najboljih hrvatskih bendova. Posebna pažnja u radionicama dana je pripremama za intervjuu i pisanju CV-a, analizi tržišta i potrebama poslodavaca kao i opcijama za prekvalifikacije i edukacije. Osim edukacija iz područja karijera, naglasak je stavljen i na edukacije iz poduzetništva, definiranju ideja i ciljeva, pisanju poslovnih planova i izvorima financiranja kao i o istraživanju tržišta i poslovnih niša. Kandidati su prolazili i kroz individualna savjetovanja, a u kojima su se analizirala njihova postignuća te definirali profesionalni interesi i karijerni potencijal i donosile odluke o sljedećim koracima u realizaciji karijerne transformacije. Uz Tanju Prekodravac, u analizi poslovnih planova kandidatkinja sudjelovala je i konzultantica Ana Veir iz IBM-a. Nakon četiri mjeseca Martina je odlučila zamijeniti posao u knjižnici karijerom stručnjaka za ljudske resurse, a da bi se prekvalificirala tvrtka Selectio poklonila joj je školovanje u Selectio Akademiji. Mira pokreće vlastitu agenciju za organizaciju evenata, Ivana kreće u poslovni pothvat i realizaciju neobičnog turističkog projekta u Lici, a Marija će realizirati svoju dugogodišnju strast i podići vlastiti modni brend.

Nakon odslušane radionice iz poslovne transformacije, Marija mi kaže kako je spremna lansirati svoj brend na tržište.

– Prvo na internetu, a zatim i u nekom svom kutku u mom rodnom gradu – objašnjava mi. Ljubav prema šivanju i dizajnu tekstila počela je u djetinjstvu, a to životno razdoblje bit će krivo za ime njenog brenda kao i za logo. Još kao 6-godišnja djevojčica zajedno s majkom crtala je na papiru različite lutke koje je odijevala u haljine. Svaka je lutka imala dugu kosu, oči s obrvama, a nos su bile dvije točkice. Svaka lutka imala je usne, ali ne i uši. – Vrat im je bio duguljast, imale su struk i bokove, i jako duge noge. Jako duge. Tim slikama bila sam opčinjena – priča mi Maria koja je još kao učenica osnovne škole počela šivati. Bila je samouka, učila se metodom pokušaja i pogreške, a njenu kreativnost prve su zamijetile prijateljice iz razreda. Prve torbe sašila je baš njima.

– Bile su od trapera, a cijene se ne sjećam – smije se Maria koja je u osnovoj školi trenirala karate i teakwondo, a vreća za udaranje i dalje stoji u njenoj sobi. Savjetuje mi kako je ta sprava idealna za riješavanje stresa.

Budući da u Šibeniku nije bilo srednje škole u kojoj bi izrazila svoju kreativnost, odlučila je krenuti putem svoje druge velike ljubavi. More je najvažnija sporedna stvar u njenom životu, njen otac je iskusni ronilac, obitelj ima barku, pa je Maria krenula u srednju Prometnu školu, smjer pomorski nautičar. Iako su se u toj školi tražila neka druga znanja, Maria se nije odvajala od mašine za šivanje. Prijateljice su nakon torbi, počele dobivati majice i haljine, a sama je sebi dizajnirala maturalnu haljinu koju joj je sašila teta. Kada ju opet pitam, za koju cijenu ih je prodavala, Maria dlanom prekriva oči.

– To je bilo, ajmo tako reći, ulaganje u budućnost – opet se smije.

Iako je nakon srednje škole postojalo visokoobrazovnih ustanova u kojima je mogla krenuti putem svoje strasti, Maria se ponovno našla na drugačijem putu. Upisala je Upravno pravo jer će od toga, kako su joj mnogi govorili “imati kruha”. Očekivano, studij nije potrajao dugo, jer u njemu, priznat će mi, nije pronalazila strast. Odlučila je pronaći posao i upisati program Talijanske škole mode i dizajna u Splitu. Završila je dva stupnje te škole – programe za modnog stilista i marketinga i modnog dizajna.

– Radila sam u jednom butiku i od svoje plaće odvajala bih tisuću kuna kako bi si platila školovanje. To je bilo genijalno iskustvo. Ali nisam samo učila već sam i šivala. Tadašnjoj šefici sašila sam vjenčanicu, kao i svojoj prijateljici kojoj sam bila kuma. To joj je bio moj dar – priča mi.

Prije šest godina promijenila je posao. Prve dvije godine radila je na blagajni, prvo na tri, a zatim na pet sati dnevno da bi se zatim prijavila na interni natječaj za poslovođu trgovine. Baš tada počinje graditi svoj brend. Brend MAIO dolazi od njenog imena. Kao djevojčica, sjeća se, tako je samu sebe zvala, a kada bi je pitali tko je crtao neke haljine, on je odgovarala “Maio”. Dizajn je osmislila sama, a grafički dizajner Ivan Perkov ga je doradio. Ispočetka, priznat će, poprilično je komplicirala oko samog izgleda sve dok jednog jutra taj svoj logo nije pogledala izdaleka. Slovo M zamijenila je mačkica i cijelom logu dala prepoznatljiv i poseban izgled. Kao što ime brenda dolazi od mog imena, tako je i sam logo dio njenog djetinjstva. Naime, kao djevojčica obožavala je filmove fantastike u kojima bi se pojavljivale vještice.

– A svaka prava vještica imala je svoju mačku – smije se Maria.

Njena karijera modnog dizajnera praktički počinje 2015., baš u vrijeme kada je postala poslovođa u kompaniji u kojoj trenutno radi. Te je godine ušla među pet finalista na Portanova Fashion Incubatoru, najstarijem i najutjecajnijem nacionalnom natjecanju za mlade modne dizajnere na kojem se predstavila s muškom kolekcijom Oliver Twist, u kojoj je kombinirala tvid i triko, a kolekcija je bila upečatljiva po poprilično dubokim džepovima. Zadatak joj je bio poslati kolekciju jesen/zima od 10 modela i sašiti dvije kreacije.

– U šivanju su mi pomagale teta i majka. Kako sam danju morala raditi, kolekciju smo stvarale po noći i uspjele smo u tri tjedna napraviti 28 komada. U pet dana sam napravila sve skice, toliko me je adrenalin držao – priča Maria koja je istu kolekciju prijavila i na BAF – Balkan Art Fashion u Beogradu.

Na tom događanju bilo je mnogo skauta koji su procjenjivali mlade dizajnere, a mnogima je upravo Oliver Twist kolekcija upala u oči. Među 40 dizajnera iz šest zemalja, skauti su baš tu kolekciju izabrali za Ljubljana Fashion Week i Maria je pozvana da na tom događanju bude hrvatski predstavnik. U tom trenutku Maria je imala potvrdu od struke u tri različite države, pa su sljedeći pozivi na BAF slijedili od samih organizatora. Tamo je krajem 2016. predstavila muško-žensku kolekciju “Play a game” na koji je išla s fotografkinjom Sanjom Lydijom Kulušić.

– Bila je inspirirana borilačkim sportovima. Rukavice, ručnopletene kape, ogrlica, torbe u obliku boksačke vreće i chokeri na logom brenda. Koristila sam rozu, srebrnu, crnu i prljavo bijelu boj, a materijal je bio skuba, keper, pamučni riko i eko koža – priča mi. Nakon programa transformacije krenula je u izradu kolekcija za jesen i zimu, torbe će biti od eko kože, haljine i jakne od pamuka. U suradnji sa stručnjacima definirala je poslovni plan, ciljeve i korake realizacije: prvo pokreće jednostavnu online trgovinu na kojem će nuditi kreacije, kao i kroz Instagram profil Maio_bymariakrnić i Facebook stranicu Maio.

– U meni postoji vatromet ideja i moja je želja to izbaciti van. A sada nakon ovog programa jasni su mi i poslovni koraci. Konačna odluka je donesena: krećem u svoj poslovni pothvat – kaže mi.

ŠTO SAM NAUČILA U PROGRAMU TRANSFORMACIJE

MOJI KRATKOROČNI CILJEVI

• Analiza konkurentskih tvrtki od dizajnerskih trgovina do velikih lanaca • Otvaranje samostalne djelatnosti i prodaja vlastitih kreacija putem web stranice modnog brenda MAIO • Produkcija kolekcije jesen/zima 2019.; torbe, haljine i jakne. Prijaviti kolekciju na BIPA Fashion.hr ili BAFE. Snimanje kampanje za kolekciju jesen/zima 2019. i predstavljenje medijima. • Pronalazak prodajnih suradnika i prodajnih mjesta. • Do kraja studenog 2019. skice i odabir materijala za kolekciju proljeće /ljeto 2020. • Početkom 2020. kupnja novih strojeva, industrijskih mašina

KANBAN PLOČA

To je genijalan alat jer te potiče i fokusira na cilj. Probudiš se ujutro, pogledaš u Kanban ploču gdje je navedeno TO DO (lista stvari koje moraš napraviti), IN PROGRESS (stvari koje su u postupku završavanja) i DONE (sve što si dosad napravio) – i jasno vidiš gdje si sa svojim planovima i koji su sljedeći koraci.

MOJ ŽIVOT 2020.

I ja sam postala 1U4 MILIJUNA: Dala sam otkaz u trgovini tekstila, lansirala webshop i otvorila mali dućan u Šibeniku. Imam dvije nove suradnice s kojima stvaram kolekcije koje vole naši klijenti. Moj brend MAIO već ima rast. Sretna sam. Godinama sam čekala trenutak kada ću napokon u potpunosti realizirati svoju strast i započeti nešto neprocjenjivo.

KAKO ME RADIONICA PROMIJENILA

Na radionicu sam se prijavila da bih se educirala o vođenju tvrtke, definirala precizan poslovni plan, i dobila potrebne informacije za moj daljnji rad koji vodi ka ostvarenju cilja. Radionica mi je pokazala kako sagledavati stvari, razraditi ciljeve I planove.

Razgovaraj s Mariom

POSTAVI SVOJE PITANJE

Oni su slijedili svoju strast, napravili životni i poslovni zaokret i započeli nešto neprocjenjivo. I ti to možeš!

Postavi Pitanje

1 U 4 MILIJUNA: POGLEDAJ CIJELI SPECIJAL

Slijedi svoju strast. I ti možeš biti 1 u 4 milijuna

Saznaj Više

OVO JE TEK POČETAK.

Svatko od nas može biti 1 u 4 milijuna. Ispričaj svoju priču. Slijedi svoju strast i pokreni nešto neprocjenjivo.

Kako ti možemo pomoći da i ti postaneš 1 U 4 MILIJUNA? POŠALJI E-MAIL

Kako smo ostvarili svoj san u hrvatskoj