OMOGUĆAVA mc_hrz_rgb_pos

KAKO POSTATI 1 U 4 MILIJUNA

CAREER HACKS: VODEĆE KONZULTANTICE ZA POSAO OTKRIVAJU 17 KORAKA KOJE TREBATE NAPRAVITI AKO ŽELITE POKRENUTI SVOJ BIZNIS

Pišu Tanja Prekodravac i Valentina Haddad

Želite drugu karijeru? Pokrećete svoj biznis? I zanima vas: što sve trebate poduzeti i što trebate znati? Vodeće ekspertice za karijere u najvećoj hrvatskoj kompaniji za savjetovanje u ljudskim resursima i potragu za kadrovima SELECTIO, Tanja Prekodravac, direktorica organizacijskog dizajna i razvoja, i Valentina Haddad, voditeljica odjela selekcije kadrova, donose totalni vodič kako napraviti zaokret u karijeri.

Kako pokrenuti svoj biznis?

Ako razmišljate o otvaranju svoje tvrtke ili podizanja posla na višu razinu, ali niste sigurni kako to možete napraviti, ovo bi vam moglo pomoći.

01 — FAZA IDEJE

DEFINIRANJE OSNOVA

Odgovorite na nekoliko ključnih pitanja koja će vas voditi kroz proces stvaranja ideje. Kada razmišljate o poslovnoj ideji, uključite svoj generator ideja – svoju maštu. Zapišite svoje ideje i počnite odgovarati na ova pitanja: Tko ste vi i što će vaše poslovanje ponuditi? Kako ste drugačiji? Razmotrite sve načine na koje će se vaša poslovna ponuda razlikovati od drugih. Ispunjavate li potrebu kupaca, rješavate problem ili stvarate nešto lijepo? Kome prodajete? Identificiranje vašeg idealnog klijenta ili kupca ključno je za planiranje pokretanja novog poslovanja. Nastavite raditi na svojim odgovorima na gore navedena pitanja dok se ne budete osjećali dobro (gut feeling), jer sve što napišete pomoći će vam u sljedećim koracima.

NAPRAVITE MINDMAP

Koristan pristup u fazi stvaranja ideja je mind maping, proces vizualiziranja ideje i slobodnog protoka misli te razmišljanje kroz širu sliku vašeg poslovanja. Da biste napravili mind mapu, započnite tako da glavnu poslovnu ideju zapišete u sredini velikog komada papira, a zatim docrtavajte grane, povezujte, istražujući i povezujući različite ideje i planove koje imate za svoju tvrtku. Ako želite, koristite simbole i nacrtajte slike unutar mape. Ovu metodu možete koristiti i za bilješke sastanaka. Također, ona omogućuje da mozak upamti puno više informacija nego kod uobičajenog načina pisanja bilješki (uključuje elemente Thinking Systemsa).

Napravite mapu empatije (empathy map)

Dok razmišljate o tome tko će biti klijenti vaše tvrtke, izrada mape empatije omogućit će vam da lako istražite iskustva potencijalnih klijenata s ponašajnog stajališta. Razmislite o ovom procesu ranog istraživanja tržišta, a također i o načinu kojim možete zamišljeno
povezati s budućim klijentima.

02 — STVARANJE POSLOVNOG PLANA

Objasnite nekoliko ključnih točaka

Nakon što ste prošli kroz fazu stvaranja ideje za svoju tvrtku, izrada poslovnog plana pomoći će vam da riješite i saznate više o mnogim aspektima vaše poslovne ideje. Evo nekoliko ključnih ideja koje biste trebali razmotriti uključivanjem u svoj poslovni plan (i,
dobre vijesti: puno od onoga što ste radili u idejnoj fazi pomoći će ovdje): Što to radite da klijenti žele vaše usluge i proizvode? Koja je vaša ključna usluga? Koja je vaša prednost koja će privući kupce? Kako ćete znati da vaš proizvod ispunjava potrebu kupaca ili njihove želje? Neka jednostavna istraživanja na tržištu pomoći će vam da
odgovorite na ova pitanja. Obratite pažnju na druge tvrtke koje nude slične proizvode i usluge te zabilježite ono čime biste privukli svoje klijente. Tko su vaši klijenti i gdje ćete ih pronaći? Kakvo je njihovo ponašanje i aktivnosti? Tko vam je konkurencija i što
možete naučiti od nje? To će otvoriti priliku za više istraživanja tržišta. Imajte otvoren um dok učite od svojih konkurenata i zamislite kako biste mogli poboljšati svoju ponudu. Koji trendovi ili nadolazeće promjene mogu utjecati na vašu ponudu? Vrijedno je
provesti neka istraživanja i razmišljati o dugoročnom položaju vaše usluge ili proizvoda na tržištu. Pokušajte biti hipotetski i unaprijed razmišljate – sada. Koji su to različiti kanali kojima možete doći do korisnika? Razmislite o svim načinima na koje možete doći do potencijalnog kupca. To bi mogle biti informacije sa socijalnih mreža, tržišta, festivali, digitalni marketing, tisak, preporuke itd. Kakav financijski odnos ćete imati s vašim
klijentima? Želite li svoj proizvod prodati osobno, preko interneta, pretplatom ili za gotovinu ili pak kreditnim karticama? Koliko biste trebali naplatiti svoju uslugu ili proizvod? Možete provesti istraživanje tržišta da biste saznali što i koliko su vaši klijenti
spremni platiti. Uključite vlastite troškove i vrijeme kako biste okvirno iskušali koliko ćete morati naplatiti svoju uslugu da biste zaradili dovoljno novca da bi vaš posao bio poslovno održiv. Što ćete raditi kako biste to postigli? Tko vam može pomoći da isporučite svoj proizvod ili uslugu? Trebate li partnera ili tim? Što možete učiniti sami i što ćete trebati da biste dobili pomoć? Kakvo vaše poslovanje trebati biti – jedinstveno dobro, da biste uspjeli? Postoje li ključne ponude ili pristupi koje će vaše tvrtka morati napraviti ili poduzeti kako bi osigurali uspjeh? Imate li vještine i motivaciju da to postignete?

Napravite “Business Model Canvas”

“Business Model Canvas” (BMC) doslovno je poslovni plan od jedne stranice. Danas je BMC zamijenio tradicionalni poslovni plan od 100 stranica (koji nudi puno detaljniju analizu, ali je dosta zahtjevan). Pažljivo razmatranje još uvijek je važno, no super koncizan plan prisiljava vas da budete iznimno jasni u svom planu i artikuliranju. Dok radite na svom BMC-u, uvijek je dobra ideja da pozovete svoje prijatelje, kolege, obitelj da unesu svoje ideje u vaš nacrt. Primajte povratne informacije od ljudi koje poštujete, koji su uspješni i od onih koji imaju različita iskustva i perspektive od vaših.

03 — ISTRAŽIVANJE PODRUČJA POSLOVANJA

Napravite SWOT grafikon/analizu svoje poslovne ideje

Da biste napravili SWOT grafikon/analizu svoje poslovne ideje, podijelite stranicu papira na četiri kvadrata: prednosti, slabosti, mogućnosti i prijetnje – vašem poslovanju. Ispunite je i vidite hoće li to poboljšati ili informirati bilo koji dio vaših ideja ili faze
poslovnog plana. Glavni cilj je da na područjima gdje to možete, poboljšate svoj plan. Ponovno pitajte druge osobe za sugestije. Ovaj proces trebao bi biti suradnički jer će perspektive više ljudi samo jačati vaš pristup i svjesnost o realnosti vaše poslovne ideje.
Ne vidimo uvijek svaki aspekt vlastitog utjecaja na svijet, a dobivanje uvida u percepciju druge osobe o tome što vam je činiti/ponuditi, može vam pomoći.

Izradite tablicu za analizu konkurencije

Sada kada imate jasan plan za svoju tvrtku (ili ste blizu nje), uložite još malo vremena gledajući što ćete klijentima ponuditi i kako, uspoređujući to s onim što nudi konkurencija. Istraživanjem tvrtki konkurenata, znat ćete s čim i s kim se suočavate.
Dok istražujete druge tvrtke, ne zaboravite zadržati otvoren um. Uvijek pokušajte biti što nepristraniji i razmotrite perspektivu klijenta (u odnosu na svoju perspektivu), kojem mogu biti važne različite stvari. Prolazak kroz mini SWOT analizu za svaku
konkurentsku tvrtku stvarno će vam pomoći da se upoznate s ostalim igračima u poslovnom prostoru i kako se svaka od njihovih ponuda ponešto razlikuje. Stupci u vašoj analizi konkurenata mogu varirati, ali neka standardna polja za usporedbu su:

Proizvod ili usluga koju nude
• Cijena proizvoda ili usluga
• Lokacija (sjedišta i prodajnih mjesta)
• Web prisutnost
• Koliko dugo su na tržištu
• Izgled/osjećaj koji pobuđuju (visibility, image, brand)

Vaša analiza konkurenata predstavit će vaše osobine i pomoći vam da govorite o jedinstvenosti ponude. Također pomaže investitoru ili nekome tko je zainteresiran za partnerstvo s vama da vidite tko ste u odnosu na druge igrače na tržištu.

04 — VIZIJA; MISIJA, VRIJEDNOSTI

Da biste stvorili svoju viziju, zamislite koliko će svijet biti drugačiji u 5, 10 ili 50 godina ako je vaše poslovanje uspješno u ostvarivanju svojih ciljeva. U istoj izjavi pokušajte artikulirati zašto ova vizija ima važnost. Da biste stvorili svoju misiju, stvorite čistu, jasnu izjavu o tome što vaša tvrtka radi. Izvrsne misijske izjave su kratke i točke. Podijelite svoje ideje o misiji s drugima i radite na misiji dok ne osjetite da ste u misiji jasno
prenijeli ponudu svoje tvrtke na autentičan način. Da biste artikulirali vrijednosti svoje tvrtke, zabilježite desetak kvaliteta ili atributa koji su važni za vas i za one s kojima radite. Zamislite koje riječi i ideje su temelji postojanja vaašeg poslovanja. Nakon što dobijete popis, grupirajte slične riječi i suzite ih na tri do pet osnovnih vrijednosti. I upravo tako, imajte svoje vrijednosti.

05 — FORMALIZIRATI SVOJ POSAO, ILI NE?

Sada kada ste detaljno promislili svoju poslovnu ideju, imate dva izbora: ići za njom i otvoriti svoju tvrtku ili stati. Bez obzira na opciju za koju se odlučite, postoje pro i kontra argumenti za razmatranje. Za početak, nedostatak formaliziranog poslovanja odnosi se na vlasništvo. Kada posjedujete tvrtku, posjedujete i sve obveze povezane s njom i odgovorni ste za sve što se događa s njom. Osim toga, dobivanje novog posla može trajati dugo. Također, može zahtijevati ulaganje u nedovoljno poznate zakonske i financijske uvjete. To može stvoriti puno pritiska i može potrajati dulje nego što biste željeli. S druge strane, kad posjedujete vlastitu tvrtku, vi ste šef. Odredili ste koliko sati ćete raditi (možda 24 sata?). Kao mali poduzetnik imate priliku iskoristiti neke porezne pogodnosti. Razmotrite prednosti i nedostatke, razmotrite sve informacije koje ste prikupili i odlučite formalizirati svoju tvrtku (ili ne?). Ako ste još uvijek u dilemi, odgovorite na pitanja u nastavku dok razmišljate o tome hoćete li to učiniti – hoće li formalna tvrtka:

• Povećati vaš dohodak?
• Dati vam više vjerodostojnosti?
• Postati legitimacija vaše kreativnost?
• Pomoći vam iz porezne perspektive?
• Stvoriti mogućnosti za sigurnije rizike?
• Omogućiti više sredstava/potpore?
• Motivirati vas da se organizirate u svom poslu?
• Želite li zadovoljiti potrebe ili riješiti problem za svoje klijente?
• Pomoći vam da izađete iz karijere u kojoj ne uživate?
• Dopustiti da postanete neovisni u karijeri?
• Omogućiti da vas huntaju?
• Omogućiti vam zakonsko zapošljavanje?
• Ponuditi nešto bolje ili jedinstveno, od onoga što trenutno možete?

Ako ste i dalje spremni za otvaranje tvrtke, idemo dalje.

06 — NOVAC, NOVAC, NOVAC

Troškovi formaliziranja vašeg poslovanja

Bez obzira trebate li licencu ili dozvole da biste pokrenuli svoju tvrtku, to će tražiti nešto dodatnog novca. Sve u svemu, korak formaliziranja poslovanja je jednostavan, ali uključuje dosta aktivnosti. Razumijevanje onoga što vam treba, kada ne znate ono što
ne znate, može biti frustrirajuće. Ako se osjećate zakočeno, nazovite HUP, HGK ili županijske razvojne agencije i dr. i zatražite pomoć.

Financijsko modeliranje

U svoj financijski model uključite svaki trošak kojeg se možete sjetiti. Uvijek postoje neočekivani troškovi, kao što su:

• Troškovi dostave
• Troškovi transporta
• Povećanje najma, komunalnih usluga, skladištenja, članarina itd.
• Viši računi za hranu
• Više cijene, ako kupujete manji volumen robe
• Outsourcing za stvari koje ne radite, ali trebate
• Prijave na evente, konferencije itd.
• Benefite za zaposlenike ili volontere da budu sretni i angažirani
• Neplanirani troškovi, npr. u prosjeku je izgubljeno ili oštećeno 6% do 10% fizičkih proizvoda Dodajte još jedan stupac i sve troškove pomnožite s 1,2. To će vas izazvati da osmislite za 20% više prihoda koji trebate generirati kako biste pokrili poznate i nepoznate troškove.

07 — BUDITE ŠTO VIŠE STRATEŠKI I SLUŽBENI

Ovo nije samo za pronalaženje investitora

Dobro osmišljen poslovni plan govori potencijalnim partnerima, klijentima, budućim zaposlenicima, novinarima i svima ostalima upravo o tome što ste. Oblikovanje vašeg plana je proces koji vas izaziva da postanete jezgrovito jasni i uvjerljivi o tome tko ste, što radite i zašto je to važno. Možete li to komunicirati u par rečenica? Jasno
komunicirati je neprocjenjivo važno.

Oglašavanje kroz marketing

Sada kada ste „službeni" i imate svoj rejting, pripremite se za kreiranje ili osvježavanje marketinških akcija. Svrha marketinga je osmisliti način kako da novi klijenti i kupci saznaju za vaše poslovanje i potaknuti ih da kupuju (baš) vaše usluge i proizvoda.
Ukratko, marketing je način stvaranja angažirane publike i baze klijenata za vaše poslovanje.

Izradite dugoročan strateški plan

Strateški plan dijeli vaše poslovne ciljeve u manje cjeline i zadatke tako da možete poduzeti male i razumne korake ka postizanju dugoročne vizije. Važno je postaviti ove strateške sjemenke rano. Da biste započeli s konceptualizacijom vašeg strateškog plana, odaberite tri kategorije koje su najvažnije za vašu tvrtku (npr. financiranje,
istraživanje i razvoj, dizajn itd.) i odredite razuman cilj za prvu, drugu i treću godinu poslovanja. Zatim idite korak naprijed i napišite pet ciljeva za sljedeću godinu. I zatim zapišite sve što mislite da se treba dogoditi da biste ostvarili svoje ciljeve.

• Imenujte zadatke povezane sa svakim ciljem.
• Delegirajte zadatke: sebi, suradnicima i stručnjaku kojeg ćete morati zaposliti.
• Dodajte rokove zadataka.

Pratite svoj plan

Pregledajte i prilagodite svoj plan kako biste išli naprijed. Dok radite na svojim ciljevima, imajte na umu i komunicirajte željene ishode. Proslavite svoje uspjehe i razgovarajte o gapovima i propuštenim prilikama.

Planirajte vrijeme za rad na svojim strateškim ciljevima

Za razvoj svoje tvrtke odvojite jedan dan u tjednu (ili pola dana) kako biste radili (samo) na strateškom planu i strateškim ciljevima, odnosno na razvoju vaše tvrtke. U to vrijeme ne zakazujte sastanke, ne odgovarajte na e-poštu, ne odgovarajte na telefon, kako biste
se usredotočili na napredak.

Radite s mentorom na razvoju svoje odgovornosti i svojih kompetencija

Ako radite na pokretanju ili razvoju svoje tvrtke, osigurajte si osobu s kojom možete razgovarati svaki tjedan kako biste potaknuli svoj napredak, razvoj kompetencija i odbacili nefunkcionalne ideje i zadržali odgovornost. Ta osoba može biti coach, no ne mora nužno biti poslovni stručnjak – može biti prijatelj ili čak član obitelji. To će biti velika pomoć. Ako imate partnera ili tim, započnite svaku radnu sesiju strateškog planiranja tako što ćete provjeriti sve stavke akcije od zadnjeg susreta. Ako nešto blokira stavku iz plana akcije, odvojite vrijeme da ju riješite i isplanirajte plan za to.

KARIJERNO SAVJETOVANJE

Ako ne želite pokrenuti svoj biznis, a imate, recimo, 40 godina i nakon 15-20 godina radnog iskustva zaključili ste da vas posao više ne ispunjava, osjećate se kompetentno, ali želite raditi nešto novo, nešto drugo? Ili – shvatili ste da vaša struka nije više tražena, teško pronalazite posao i to vrlo negativno utječe na vašu financijsku situaciju. Ili – jednostavno dobili ste otkaz. Što možete napraviti? Možete otići na karijerno savjetovanje i s karijernim savjetnikom razgovarati o mogućnostima za razvoj vaše karijere, jer sa 40 godina imate pred sobom još 25 godina rada, razvoja, stvaranja i financijskog privređivanja. Dakle imate mogućnost za razvoj još jedne cijele karijere!

Što je karijerno savjetovanje?

Karijerno savjetovanje uključuje usluge (karijerno informiranje, usmjeravanje i savjetovanje) usmjerene pružanju podrške osobama u bilo kojoj dobi i u bilo kojem trenutku života za donošenje odluka o svom obrazovanju, usavršavanju i odabiru zanimanja te za upravljanje svojom karijerom. Učinkovitim i dinamičnim savjetovanjem, orijentiranim prema cilju, prilagođeni potrebama svake osobe pojedinačno, poštujući etičke norme, savjetnik pruža pomoć i
potporu u procesu karijernog usmjeravanja osobe i pri izradi akcijskog plana razvoja karijere. Savjetovanje je dakle proces psihičkog osnaživanja osobe koja se suočava s poteškoćama koje ne može riješiti sama, kako bi se postupno prevladali problemi i
postigao željeni cilj ili podigla kvaliteta života u cjelini.

Kako se provodi?

Karijerno savjetovanje može se provoditi individualno ili grupno, osobno ili na udaljenosti (uključujući telefonske linije za pomoć, skype i internetske servise). Uključuje pružanje informacija (u tiskanom obliku, na računalu ili u drugom obliku), alate za procjenu i samoprocjenu, savjetodavne intervjue, treninge za razvoj karijere (za razvoj samoosviještenosti, uočavanje prilika i vještina za upravljanje karijerom), programe promatranja ili probnog rada (na osnovi primjera ili uzorka provjeriti neku opciju prije nego što bude odabrana), programe traženja posla i usluge za tranziciju.

Kako se mijenja tržište rada?

Posljednjih godina tržište rada je pretrpjelo značajne promjene, a najveća promjena koja je počela i koja će se nastaviti tiče se globalnog procesa digitalizacije te zahtjeva prema kandidatima, odnosno prema svim nezaposlenim, ali i zaposlenim osobama, a koja se
odnosi na uvođenje koncepta (samo)zapošljivosti koji od njih traži kontinuiran rad na vlastitim kompetencijama kako bi odgovarali (novim) potrebama poslodavaca i potrebama tržišta rada. Takvim pristupom osoba sama utječe na svoje izglede za zapošljavanje, skraćuje trajanje nezaposlenosti i osigurava sadašnje zaposlenje. Dakle zapošljivost je dinamički fenomen, ne statičan, jer su u posljednjih 20-ak godina nestala brojna zanimanja, a nastala nova – nestala su statična radna mjesta i statični uvjeti rada. Poslovi su danas manje formalizirani, strukturirani, rutinski, sve više zahtijevaju suradnju s ljudima, komunikaciju, novine, inovacije, učenje, prilagodljivost.

Koje vještine su nužne na novom tržištu rada?

Bazično obrazovanje s kojim osoba ulazi na tržište rada (srednja škola ili fakultet) samo je temelj na koji se nadograđuju daljnje učenje i radno iskustvo koji osobu zatim profesionalno profiliraju i „brendiraju“. Komunikacijske i prezentacijske vještine, aktivno
znanje stranih jezika, rad na računalu, veoma su važne za kvalitetno obavljanje posla, no uz ovo treba navesti i dobro upravljanje vremenom i ciljevima, emocionalnu i socijalnu inteligenciju te spremnost za učenje. Racionalna inteligencija pomoći će vam
da dobijete posao, a emocionalna inteligencija da u njemu budete uspješni. “Tehnička kompetentnost i inteligencija važne su karakteristike svakog zaposlenika, no kada treba izabrati između dvaju kandidata za napredovanje ili novo radno mjesto, vještine komuniciranja imaju presudnu važnost”.

PLANIRANJE KARIJERE

Kao konzultant specijaliziran za karijerno savjetovanje i karijernu transformaciju, svakodnevno radim s ljudima koji žele promijeniti svoj dosadašnji posao ili svoje ideje pretvoriti u vlastitu tvrtku. Iako su pametni i iskusni u svom području, većina ih treba pomoć u mapiranju procesa osobne promjene, u strukturiranju i stvaranju karijernog plana te poticanju na djelovanje. Postoji nekoliko glavnih okosnica ili građevnih blokova uspješne transformacije karijere.

Zašto je važan životopis i intervju?

Ako razmišljate o promjeni posla, odnosno poslodavca, neophodno je da tijekom karijernog savjetovanja napišete svoj životopis koji će sadržavati sve relevantne podatke o vašem obrazovanju i radnom iskustvu (životopis je vaša reklamna brošura) kako biste bili primijećeni kandidat i kako bi vam tako napisan životopis omogućio da
vas pozovu na intervju. Intervju je prilika koju morate iskoristiti! A za njega ćete se pažljivo pripremiti. Intervju nije običan razgovor, nego strukturirani razgovor koji ima jasan cilj da procijeni vaše kompetencije, motivaciju za radno mjesto i vašu uklopivost u organizacijsku kulturu tvrtke. I intervju i životopis treba shvatiti vrlo ozbiljno.

Razmislite o dodatnoj edukaciji

Kada razmišljate o promjeni karijere, krenite od onoga što već imate tj. od svog trenutnog znanja, vještina i iskustva – ono je vaš kapital s kojim raspolažete, koji ima tržišnu vrijednost i najbrže ga možete staviti u akciju – jer ga već imate. No, ako vaše
znanje, vještine i iskustvo nisu konkurentni na tržištu rada, tada je potrebno razmisliti i procijeniti koju drugu edukaciju ili prekvalifikaciju biste upisali, a da ona ulazi u vaše interese s jedne strane i s druge strane, da vam osigura tržišno tražena znanja i vještine kojima ćete se moći (brzo) zaposliti. I ono što je krajnji cilj, a to je da vam osigura egzistenciju.

Kako do potpune transformacije

Karijerna promjena stoga može biti manja promjena u bazično istoj struci, prelaskom u neku drugu nišu odnosno ekspertizu. No, može biti potpuna karijerna transformacija, s potpunom promjenom zanimanja. Kada je u pitanju karijerna transformacija, tada je važno znati da ona traži vrijeme (oko 6-12 i više mjeseci) koje je potrebno za usvajanje novih znanja, vještina i iskustva, odnosno za razvoj novog seta profesionalnih kompetencija te za promjenu profesionalnog identiteta same osobe.

OVO JE TEK POČETAK.

Svatko od nas može biti 1 u 4 milijuna. Ispričaj svoju priču. Slijedi svoju strast i pokreni nešto neprocjenjivo.

Kako smo ostvarili svoj san u hrvatskoj