OMOGUĆAVA mc_hrz_rgb_pos

1 U 4 MILIJUNA: ONI SU OSTVARILI SVOJE SNOVE U HRVATSKOJ

U AMERICI JE RADIO POSLOVE KOJE NITKO NIJE HTIO KAKO BI OSTVARIO SVOJ HRVATSKI SAN: SADA JE VLASNIK PRVE PRIVATNE AKADEMIJE GLAZBENE PRODUKCIJE U HRVATSKOJ

Piše: Valent Pavlić Foto: Boris Kovačev Producentica: Dina Hrastović

Razgovaraj sAndrejem

Tri godine radio je u Americi poslove koje nitko nije htio bez ijednog slobodnog dana; ujutro kao konjušar na farmi, poslijepodne kao ispomoć u lokalnom marketu. Andrej Lončarić skupljao je novac s jednim ciljem na pameti – osnovati svoj glazbeni studio koji u Hrvatskoj nije mogao ostvariti jer nije imao novca ni investitore. I uspio je: u Americi je uštedio za svoju prvu glazbenu opremu, po povratku u Hrvatsku zaposlio se u banci kako bi uštedio novac i proširio svoj studio, a danas je glazbeni producent i vlasnik vodeće privatne akademije glazbene produkcije u regiji MPA. Osam godina – 2092 dana – radio je dva posla da bi došao do novca za realizaciju svog sna. Krenuo je sa 8, a sada ima 180 studenata, a na njegovoj akademiji predaju svjetski poznati producenti i audio inženjeri kao što su Steve Albini koji je surađivao s Nirvanom, Robertom Plantom & Jimmyjem Pageom, kao i Andrew Scheps koji iza sebe ima suradnju s bendovima poput Metallica, U2 i RHCP, i solo izvođačima kao što su Adele, Michael Jackson i Beyonce.

Promatrajući Andreja ispred monitora i divovske audio-konzole kako usklađuje tonove, pred vama je slika osobe koja je izvršila vjerojatno najteži zadatak koji si možemo postaviti – ispuniti obećanje koje smo dali samima sebi. Ustrajući u trenucima kad bi većina odavno odustala, Andrej je postao glazbeni producent i pedagog, međutim to nije posljedica njegovog dubinskog poznavanja glazbe te fizičkih karakteristika zvuka, već prvenstveno odlučnosti i posvećenosti cilju koju posjeduje tek malobrojna skupina čija je vizija vlastite budućnosti otpočetka nadglasavala nijemu sadašnjost većine.

Rođen 1977. u Zagrebu nakon završene srednje geodetsko-tehničke škole Andrej prvo pomaže ljudima u selidbi prenositi namještaj, a zatim se zapošljava kao zaštitar u banci. Sav novac koji je zarađivao odlazi na nabavu glazbene opreme. Andrej je u to vrijeme gitarist i pjevač metal benda, ali već tada počinje graditi viziju svojeg glazbenog studija. – Moj san je bio da imam svoj studio, a tada su cijene za glazbenu opremu bile izuzetno visoke. Izračunao sam da bih od svoje plaće morao raditi 10 mjeseci bez da jedem kako bih si mogao priuštiti jedan studijski mikrofon. Zbog tog sam razloga odlučio dati otkaz i otići u Ameriku – priča Andrej.

Kao dvadesetjednogodišnjak odlazi u Detroit. Zbog toga što je imao samo boravišnu, ali ne i radnu vizu, odlučuje raditi posao koji inspekcija rijetko provjerava – čišćenje konjskih štala. Uvjet za posao u hotelu za konje bio je samo jedan – znanje upravljanja traktorom. I dok se od 7 do 14 sati brinuo o konjima i gnojio polja, u popodnevnoj se smjeni zaposlio u lokalnoj trgovini gdje je čistio podove, iznosio smeće, punio hladnjake i iznajmljivao VHS kasete. I tako 3 godine, 7 dana u tjednu, bez slobodnog dana. – Ali sve je to bilo dobro jer sam imao zacrtan cilj. U rijetkim prilikama, kad bih imao koje slobodno popodne od rada u dućanu, otišao bih do prodavaonice glazbene opreme i razgledavao, računao koliko sam novaca uštedio za određene mikrofone i to me držalo – dodaje on.

Nakon tri naporne godine u Americi, vraća se u Hrvatsku s prvom studijskom opremom i jednu sobu stana u Utrinama pretvara u glazbeni studio. – Ideja mi je bila da se bavim produkcijom rock i heavy metal glazbe, no čim sam otvorio studio došao je Edo Maajka i pitao bih li htio s njim surađivati, napraviti neke beatove. Ja sam nešto snimio i dao mu, on je nadosnimio i tako je nastala jedna od skladbi s danas kultnog albuma „No Sikiriki“. Nakon toga su mi počele dolaziti horde repera. Radio sam kao u ambulanti – dva sata s jednima, pa sat vremena s drugima i tako je to išlo – prisjeća se Andrej drugog zlatnog doba hrvatskog hip-hopa.

Andrej ipak još nije imao dovoljno velike prihode da razvije studio pa se opet odlučuje zaposliti u banci, ovaj put radi se o nešto manje opasnom, uredskom poslu na kojem će provesti idućih pet godina. – Rad ovaj put nije bio fizički zahtjevan, ali je bio psihički iscrpljujući jer sam studio punio vikendima i u večernjim satima nakon posla. Iako je ekipa u banci bila dobra, ubijala me monotonija tog posla – bez ikakve kreativnosti, predvidljivost iz dana u dan. Gledao bih na sat i odbrojavao vrijeme do odlaska u svoj studio. Koliko god je i to bio posao, meni je to bila zabava – kaže.

Prije nego što je svih 60 kvadrata stana pretvorio u studio, uz rad u banci dodatno je iskustvo skupljao u Croatia Recordsu gdje je prvo volonterski otvarao vrata i raznosio kave kako bi naposljetku kao asistent i sam sudjelovao u procesu snimanja. Nakon upita da svoje iskustvo podijeli i ljude priuči za posao, 2011. odlučuje se za novi rizik – ulaganje u školu za audio-inženjere. Uz potporu supruge, uzima karticu koja može podnijeti do 12 tisuća kuna minusa i preko Facebooka oglašava postojanje škole. Prve godine podučava 5 polaznika, a 8 godina kasnije ima 180 studenata, 4 asistenta i 25 vanjskih predavača.

Danas njegova MPA – Škola Glazbene Produkcije i Multimedije nudi tri godine programa za audio-inženjere, a posebnost ovog obrazovanja jest mogućnost učenja uz rad na Solid State Logic konzolama koje su najrespektabilnije konzole za audio produkciju. Iz tog im razloga televizijske kuće i radijske postaje iz čitave regije šalju svoje zaposlenike na doškolovanje. Uz audio-inženjering, škola nudi i video produkciju gdje polaznici uče snimati i montirati dok rade glazbene spotove, i specijalne efekte dok produciraju dokumentarne filmove. – U Americi sam naučio da život nije lagan, da iza svega stoji dugotrajan i mukotrpan rad te da je potrebno u inicijalnoj fazi raditi neki posao sa strane kako bi ostvario preduvjete da kreneš sa svojim – govori Andrej te nadodaje kako ga je svaki posao nečemu naučio. Rad u banci naučio ga je financijama i štednji za ”financijski sigurnu zonu” za koju kaže da uvijek mora postojati pri svakoj investiciji.

Put iza njega je dugačak, međutim za Andreja nema predaha. – Uspjeh koji postigneš moraš konstantno održavati i to iziskuje intenzivan napor i razmišljanje. Živiš to što radiš i ne bih to mogao raditi da ovo doživljavam samo kao posao, a ne i kao ljubav. Puno puta kad radim s učenicima se naježim od zadovoljstva i emocije i činjenice da me posao zadovoljava, pogotovo kad preneseš znanje i vidiš da je to nekome na neki način promijenilo život – kaže Andrej.

Andrej Lončarić: ART VIDEO PRIČA 
BY MILAN TRENC

KORAK PO KORAK VODIČ ZA PROMJENU KARIJERE.

EVO KAKO SAM JA TO NAPRAVIO

Jeste li imali iskustva u poslu kojim se sad bavite?

U edukaciji nisam imao apsolutno nikakvog iskustva, ali sam imao želju da ljubav i strast prema glazbenoj produkciji i audio inženjeringu prenesem na druge.

Kako ste korak po korak došli do potrebnoga znanja?

Znanje sam stjecao čitajući knjige, volontiranjem u tonskim studijima a kasnije i radom u vlastitom glazbenom studiju.

Kako ste osigurali financijska sredstva za novu karijeru/ obrazovanje/ investiciju?

1999. godine sam napustio posao u banci i odselio u SAD gdje sam 3 godine radio s konjima, čisteći štale u jednoj smjeni a u drugoj smjeni sam punio frižidere, slagao police i prao podove u jednom dućanu. Nakon tri godine rada uštedio sam početni kapital za osnovni mali tonski studio. Kad sam se vratio u hrvatsku nastavio sam 5 godina raditi ujutro u banci, a poslijepodne u tonskom studiju. Od jednog posla sam živio, a od drugog ulagao dalje u posao sve dok nije došao trenutak da se potpuno mogu posvetiti glazbi i školi za glazbenu produkciju. Tako da je put investicije u mom slučaju bio poprilično dug.

Što je još bitno istražiti prije ulaska u nešto novo?

Možda zvuči neobično, ali nisam puno istraživao već sam nekako slijedio svoj san i bio poprilično tvrdoglav i uporan u tome ☺. Smatram da je najvažnije za novi posao istražiti svoj vlastiti životni poziv i svim srcem krenuti u to.

Tko vam je bio najveća potpora i koliko vam je to značilo?

Najveća potpora mi je bila (i još uvijek je) moja supruga, koja me u svakoj mojoj ideji uvijek podržavala i ohrabrivala.

Koje 3 vaše osobine su vam pomogle na putu do uspjeha?

Tvrdoglavost, upornost i ljubav prema poslu kojim se bavim.

Kako ste znali da ćete uspjeti?

Nisam praviše razmišljao o uspjehu ili neuspjehu. Jednostavno sam znao da se jedino glazbom i svime vezanim uz glazbu želim baviti u životu i ništa mi drugo nije bilo važno niti me ispunjavalo u poslovnom smislu. Ljubav prema tome se nakon dugog niza godina pretvorila u uspjeh.

KAKO VAM JE KARTICA POMOGLA NA ŽIVOTNOM PUTU?

Kada sam dao otkaz u banci ostala mi je samo Mastercard kartica sa kojom sam počeo financirati prve Facebook kampanje za školu. Na taj način smo pokrenuli prvi marketing.

Razgovaraj s Andrejem

POSTAVI SVOJE PITANJE

Oni su slijedili svoju strast, napravili životni i poslovni zaokret i započeli nešto neprocjenjivo. I ti to možeš!

Postavi Pitanje

ŠTO SMO NAUČILI?

Troje autora projekta 1 u 4 milijuna - slavni hrvatski ilustrator, nagrađivani fotograf i pisac inženjer - proživjeli su svaki na svoj način 12 priča, 12 nevjerojatnih sudbina. Evo što su naučili...

BORIS KOVAČEV

BORIS KOVAČEV fotograf

Magistrirao ekonomiju, a u inat tome se profesionalno bavi fotografijom 12 godina. Boris je nagrađivani fotograf Cropixa Hanza Medije. "Trudim se biti poduzetan fotoreporter, ali ne poduzimam previše. Sretniji sam kad ulovim neki slučajni kadar".


Iz razgovora s 12 ljudi koje sam fotografirao i snimao u projektu 1 u 4 milijuna, naučio sam da je za promjenu životnog puta ponekad stvarno dovoljna samo želja. To mi je prije zvučalo kao klišej, ali sam se razuvjerio.

MILAN TRENC

MILAN TRENC redatelj videa

Hrvatski ilustrator, crtač stripova, filmski redatelj, novelist, profesor na Akademiji likovnih umjetnosti. Po njegovoj slikovnici "Noć u muzeju", snimljen je istoimeni američki film. Radio je za New York Times i Wall Street Journal, a upravo snima film na temelju najvažnijeg djela Petra Hektorovića "Ribanje i ribarsko prigovaranje" u Starom Gradu na Hvaru.


Naučio sam da u životu ništa nije onako kako se čini na prvi pogled! Možda očekujemo da kompjuteraši sanjaju da su piloti, no tko bi mislio da istovremeno piloti sanjaju da su kompjuteraši! Harmonija bi mogla biti tako jednostavna!

VALENT PAVLIĆ

VALENT PAVLIĆ pisac

Magistrirao je francuski jezik i književnost te povijest umjetnosti, a prije dvije godine objavio je prvu knjigu - Evanesco. Htio je biti arhitekt, a postao je kustos u muzeju arhitekture i gimnazijski profesor. Danas je freelance autor.


U intervjuima u projektu 1 U 4 MILIJUNA shvatio sam da ljudi rade zaokrete zbog snažnog poriva u njima samima. Uspjeli su oni koji ustraju u svojoj viziji, čak i po cijenu neuspjeha, svjesni da izgled života ovisi samo o njima.

1 U 4 MILIJUNA: POGLEDAJ CIJELI SPECIJAL

Slijedi svoju strast. I ti možeš biti 1 u 4 milijuna

Saznaj Više

OVO JE TEK POČETAK.

Svatko od nas može biti 1 u 4 milijuna. Ispričaj svoju priču. Slijedi svoju strast i pokreni nešto neprocjenjivo.

Kako ti možemo pomoći da i ti postaneš 1 U 4 MILIJUNA? POŠALJI E-MAIL

Kako smo ostvarili svoj san u hrvatskoj