OMOGUĆAVA mc_hrz_rgb_pos

1U4 MILIJUNA

1U4 MILIJUNA INDEKS USPJEHA: PRVA LISTA 15 NAJUSPJEŠNIJIH MIKROTVRTKI U VLASNIŠTVU ŽENA. Rade i po tri posla, uspijevaju utrostručiti milijunske godišnje prihode i osvajaju inozemna tržišta

Piše: Ranko Borovečki

Mastercard i Jutarnji vjeruju da hrvatska ekonomija može rasti brže, a društvo biti snažnije uz više žena u poduzetništvu. Zato je Mastercard specijal 1U4 MILIJUNA 2020. posvetio mikropoduzetnicama. Istraživanje Boston Consulting Grupe otkrilo je: kada bi u poduzetništvu bio jednak broj žena i muškaraca, globalni BDP povećao bi se za 5 tisuća milijardi dolara! U Hrvatskoj je sve više žena koje svoje poslovne vizije pretvaraju u stvarnost, ali i dalje je tek svaka peta hrvatska tvrtka u vlasništvu žena. Cilj je to promijeniti! Ukloniti prepreke za žene u poduzetništvu te im omogućiti digitalnu transformaciju i rast. U najvećem specijalu o uspjehu u Hrvatskoj, koji prati više od 1,5 milijuna ljudi, upoznajte liderice promjena koje su uspjele slijedeći svoju viziju i strast i pratite njihovu poslovnu transformaciju.

Analizom financijskih pokazatelja za 201.345 tvrtki u razdoblju od 15 godina poslovanja Ekonomski institut prvi je put u Hrvatskoj izračunao 1U4 MILIJUNA Indeks uspjeha mikrotvrtki u vlasništvu žena. Prva hrvatska top lista 15 najuspješnijih mikrotvrtki u vlasništvu žena nastala je prema četiri ključna indikatora rasta za tvrtke osnovane od 2003. do 2017. godine: broju zaposlenih, prihodima od prodaje,

dodanoj vrijednosti i ukupnim prihodima. Istraživači Ekonomskog instituta Sonja Radas i Bruno Škrinjarić analizirali su poslovanje više od 201.000 tvrtki registriranih u Fini u razdoblju od 2003. do 2017. godine. Zbog uočenog trenda pada rasta s rastom godina na tržištu, finalna rang-lista od top 15 tvrtki sastoji se od top 5 najmlađih (osnovane od 2013. do 2017.), top 5 srednjih (osnovane u razdoblju od 2008. do 2012.) i top 5 najstarijih tvrtki (osnovane između 2003. i 2007. godine). Da bi ušle u konačan uzorak za analizu, tvrtke su morale zadovoljiti sljedeće kriterije: da su samo žene u njihovoj vlasničkoj strukturi, da stabilno posluju i rastu do danas te da su ostale mikroveličine do danas. Mikrotvrtke su one s manje od desetero zaposlenih.

Analiza Ekonomskog instituta pokazala je da je najveći postotak mikropoduzeća u ženskom vlasništvu u sektoru usluga, pogotovo u sektoru znanjem intenzivnih tržišnih usluga (primjerice, prijevoz, računovodstvo, promidžba i istraživanje tržišta) te znanjem niže intenzivnih tržišnih usluga (primjerice, priprema hrane, usluge smještaja, veleprodaja i maloprodaja). Najveći je udio mikropoduzetnica u ukupnom broju mikropoduzeća u zagrebačkoj regiji, nakon koje slijede južna i zapadna Hrvatska. Te trendove potvrđuje i lista 15 top mikrotvrtki u vlasništvu žena prema 1U4 MILIJUNA Indeksu uspjeha. Na listi su dvije konzultantske tvrtke, dva knjigovodstvena ureda, agencija za promet nekretnina, projektni biro, ured za prevođenje te PR agencija. Neke od poduzetnica s top-liste najuspješnijih razvile su jedinstvene biznise u Hrvatskoj, kao što je usluga rent a CFO (Chief Financial Officer). Dvije poduzetnice s liste u potpunosti su iskoristile potencijal tržišta na koja su krenule prilično skromno te su se uspjele profilirati u savjetovanju vezanom uz nabavu i upravljanje zalihama te u vođenju knjigovodstva za udruge i sportske klubove.

U razgovorima s njima potvrdio se i jedan od zaključaka analize Ekonomskog instituta, prema kojem su tvrtke u vlasništvu žena manje zadužene od onih u vlasništvu muškaraca. Otkrile su nam da iza poslovnog rasta stoje promišljene odluke o reinvestiranju dobiti, a kao presudan faktor ističu i kvalitetan tim zaposlenika. Rad na sebi i osobno napredovanje te stalna edukacija također su potreba, ali i prednost privatnog poduzetništva. I, konačno, otkrile su nam, nema uspjeha bez upornosti, strpljenja i velikog odricanja, uz nužnu pretpostavku da svoj posao volite.

Upoznajte ih!

01

TOP 5 MIKROTVRTKI
Kategorija 1: obuhvaća tvrtke u vlasništvu žena osnovane od 2013. do 2017.

PEDIDO, Marija Popović

NAJUSPJEŠNIJA MIKROPODUZETNICA PREMA 1U4 INDEKSU USPJEHA: GLOBALNA PANDEMIJA MORALA SE DOGODITI DA BI NEKE TVRTKE SHVATILE KAKO, ZAPRAVO, POSLUJU

Mariju Popović je 2014. želja i potreba da bude neovisna u radu, donošenju odluka i organizaciji posla natjerala da u Splitu otvori tvrtku Pedido, čija je osnovna djelatnost bavljenje računovodstvenim i knjigovodstvenim uslugama te poslovnim savjetovanjem. Kao zaposlenica jedne druge tvrtke radila je 13 godina. No, kako sama opisuje, neizbježno nastupi trenutak kada imate viziju i ideju s kojom se vlasnik te tvrtke neće složiti. S tom je idejom i jasnom potrebom za promjenom Marija otvorila ured čiji godišnji rast iznosi više od 70 posto, kako u ukupnim prihodima tako i na dodanoj vrijednosti usluga. Ključ je svega, tvrdi Marija Popović, u drugačijem pristupu financijama.

– U svijetu u kojem sada živimo financijska je pismenost, pogotovo poslovna, poražavajuća. Ljudi ne vode računa ni o svojim prihodima i rashodima, a kamoli o kreditnim obavezama, te donose odluke bez konkretnih planova – objašnjava Marija, koja smatra da se ova globalna pandemija morala dogoditi kako bi neke tvrtke to i priznale.
Mala i mikro poduzeća koja su morala zatvoriti poslovanje odjednom su shvatila da se više niti ne mogu otvoriti, što je rezultat, tvrdi Marija, upravo tog nedostatka svijesti o važnosti financijske pismenosti.

Željela je izgraditi tvrtku koja će biti prepoznata po kvaliteti, drugačijem odnosu prema poslu, kao i individualnom pristupu klijentima i njihovim potrebama, te tako učiniti iskorak i odmak od stereotipa i uvriježenih kalupa u koje se smještaju računovodstveni servisi – da su nužno zlo jer je porezna naložila voditi knjige.

– Naši klijenti prepoznaju našu kvalitetu i drugačiji pristup. Mi ne primamo fakture i samo izdajemo izvještaje na kraju mjeseca i godine. Naši klijenti u svakom trenutku znaju gdje stoje i što mi o tome mislimo. Radimo na dugoročnim planovima i procjenama. Te knjige koje mnogi ne podnose zapravo su izvor najvažnijih informacija za razvoj kvalitetnih planova za što god vam padne na pamet kao poduzetniku – objašnjava i dodaje da joj je žao što to mnogi ne vide, pa o tome počnu razmišljati prekasno.

Drugačiji pristup, ulaganje u znanje i kontinuirano obrazovanje učinilo ju je priznatim i traženim partnerom. Ističe da je to i njezin glavni način širenja biznisa – produbljivanjem suradnje s postojećima klijentima koji iznimno cijene naš angažman. Uz to, objašnjava, kvalitetni i zadovoljni zaposlenici, koji su dobro plaćeni, stimulirani i motivirani, svakako su ključni za uspjeh, a njezina ih tvrtka trenutno ima petero.

– Po prirodi sam osoba koja teži kvalitetnijem i boljem. Zadovoljna sam postignutim, ali uvijek može bolje. I dalje ostaje kao trajni zadatak i cilj podizanje razine znanja i kvalitete usluge – objašnjava Marija.

AADI KONCEPT, Sara Peruško

UŠLA U PODUZETNIŠTVO SA 24, U TRI GODINE PREMAŠILA PRIHODE OD 5 MILIJUNA KUNA I DO KRAJA GODINE LANSIRA SVOJ WEB SHOP

AADI koncept, zagrebačka tvrtka koja se bavi zastupanjem renomiranih proizvođača dizajnerskog namještaja i dizajnom interijera, na tržištu je od 2016. godine. Osnovala ju je mlada Sara Peruško s tek 24 godine. Kako sama kaže, veliku ulogu u odluci da se posveti ovom poslu odigrao je otac koji joj je prenio ljubav prema uređenju interijera, što je u velikoj mjeri povezano s osjećajem za estetiku koji oboje posjeduju. Sara je s ocem provela godine i godine upijajući sve dijelove i procese rada, od putovanja na sajmove do sastanaka s investitorima i partnerima, stoga je u njezinu slučaju teško govoriti o nekakvom formalnom početku interesa za taj posao. Sara više voli razmišljati o nastavku i unapređenju postojećih procesa i projekata.

Priznaje da joj se nerijetko dogodi da joj klijenti pristupaju s nepovjerenjem zbog mladosti, sumnjajući u njezino iskustvo i kompetencije. Osobito je to slučaj, kaže, kod žena koje nastupaju u ulozi investitora.

– Stoga mi je iznimno važno dobro se pripremiti za takve pregovore, kako bih izbjegla neugodna iskustva. No, priznajem, sve ih je manje – pojašnjava Sara.

A da godine nisu prepreka za uspjeh, potvrđuje i analiza Ekonomskog instituta te ostvarenih više od 5 milijuna kuna prometa koje je AADI koncept ostvario u 2018.

Jednu od presudnih strateških odluka donijela je i ove godine, tijekom najstrožih mjera izolacije zbog globalne pandemije.

– Dugo smo razmišljali o otvaranju web shopa. No, mladi smo i stalno imamo još barem nekoliko projekata i ideja pa bismo webshop stalno odgađali. No, kako smo zbog novonastalih uvjeta privremeno morali zatvoriti fizičku trgovinu, bilo je jasno da je došao pravi trenutak za online trgovinu. Trenutno još radimo na razvoju i uspješno rješavamo sve izazove. Vjerujemo da će nam web shop otvoriti mnogo novih prilika – objašnjava Sara.

Zadovoljna je dosadašnjim poslovnim rezultatima, no uči svaki dan, pa tako, kad se osvrne na razdoblje iza sebe, ponekad pomisli da je sve moglo biti i bolje.

– Zbog toga svaki dan težim izvrsnosti, koja se u ovom poslu stvara ponajviše iskustvom i učenjem. No, koliko god poduzetništvo podrazumijeva 24-satno promišljanje, toliko pruža i osjećaj slobode i neovisnosti – zaključuje Sara.

CRONATA, Nataša Cikač

OSNIVAČICA PRVOG KONZULTANTSKOG BIZNISA ZA NABAVU I ZALIHE UTROSTRUČILA PROMET U SAMO GODINU DANA

– Moram priznati da mi se poduzetništvo na neki način dogodilo. Na zadnjemu radnome mjestu 2014. godine jednostavno je došao trenutak za promjenu i krenula sam u potragu za novim poslodavcem, niti ne razmišljajući o pokretanju vlastitog biznisa. Međutim, tijekom intervjua i razgovora s nekoliko potencijalnih poslodavaca, osvijestila sam svoje iskustvo i znanje i nekako se paralelno rodila ideja o vlastitoj tvrtki. I tako je nastala Cronata – objašnjava Nataša Cikač, osnivačica varaždinske tvrtke koja je u 2019. utrostručila promet u odnosu na prethodnu godinu.

Nakon 20 godina rada u tvrtkama iz područja nabave, logistike i prodaje, u kojima je radila na menadžerskim pozicijama, Nataša Cikač osnovala je konzultantsku tvrtku koja se bavi rijetkom djelatnošću za naše pojmove – savjetovanjem, outsourcingom i edukacijom iz područja nabave i upravljanja zalihama, a godišnje raste više od 50 posto.

– Poduzetništvo samo po sebi, a pogotovo u Hrvatskoj nije lako i sigurna sam da će se većina složiti s time. Kada ste mikropoduzetnik, mislim da je ono najteže s čime se svi suočavamo neizvjesnost. S obzirom na specifičnost moje djelatnosti, polako sam se probijala – govori mi i dodaje da je prvih godina organizirala blic-edukacije u regionalnim podružnicama Hrvatske gospodarske komore samo kako bi osvijestila potrebu i educirala kolege o važnosti upravljanja nabavom i zalihama.

Nakon edukacija u HGK, 2016. godine provela je istraživanje među tvrtkama u Hrvatskoj o potrebama poslodavaca za edukacijom djelatnika u nabavi. Na temelju dobivenih rezultata iste godine osniva Nabavnu akademiju, edukaciju za zaposlenike u tri modula, koja ove godine upisuje osmu generaciju polaznika. Program je dosad prošlo više od stotinu polaznika.

Kaže da ju je poduzetništvo promijenilo, prije svega kao osobu. Aktivno radi na sebi, ulaže u svoje obrazovanje, kontinuirano se educira. Kao poduzetnica, radi znatno više, no slobodu osmišljavanja svojeg vremena smatra neprocjenjivom.

– Pripadam generaciji koja je odgajana tradicionalno i skromno, pa mi je jedan od većih izazova poduzetništva bila promocija. Uz pomoć stručnjaka u početku sam sramežljivo krenula u tom smjeru. No, društvene mreže danas su postale jedan od glavnih kanala promocije i važna su platforma za podizanje svijesti o uslugama koje nudim i gdje me pronaći – objašnjava. Iako joj je usmena preporuka klijenata još najjači kanal širenja poslovanja, svjesna je da mora nastaviti ulagati u informiranje sugrađana o svojoj djelatnosti, a time i izgrađivati svoj stručni imidž. Tako je prošle godine proširila poslovanje na upravljanje zalihama i inventurom te odmah pokrenula novi informativni portal na kojemu educira potencijalne klijente o specifičnostima i problematičnosti menadžmenta zaliha.

Govori nam da je, kad razmotri proteklih šest godina, zadovoljna ostvarenim.

– Moj je moto općenito u životu da ne treba žaliti ni za čim, ali da iz svake situacije treba izvući pouku. Bilo je perioda loših odluka, prekinutih partnerstava, pa čak i prijateljstava, teških dana, no po prirodi sam radoholičar i jednostavno mi je svaki izazov bio dodatni poticaj za dalje – zaključuje.

FREEZE, Kristina Pavlov

FINANCIJSKA EKSPERTICA S DVIJE USPJEŠNE KARIJERE I PRIVATNIM BEAUTY BIZNISOM

Kristina Pavlov bankovna je menadžerica i stalni sudski vještak za financije, no u poduzetničkim je vodama trenutno zapažena po svojem alternativnom životu, kao poduzetnica, vizažistica i vlasnica salona Studio Freeze. Kristina priča da je prvi honorarni posao odradila tijekom ljetnih praznika kad je imala 17 godina i kad je skupljala novac za maturalno putovanje. U međuvremenu je završila dva fakulteta, sve uz posao. U svakom trenutku ima jasno postavljene ciljeve, kratkoročne i dugoročne. Danas je udana i majka troje male djece, zaposlena je u banci već 15 godina i već šest vodi tvrtku čiji promet godišnje raste čak 70 posto.

Freeze je osnovala tijekom prve trudnoće, u želji da svoju ljubav prema uljepšavanju i kozmetici i svoje preostalo slobodno vrijeme iskoristi u najbolje svrhe.

– Oduvijek je u meni postojala ljubav prema uređivanju i eksperimentiranju, ali me život nekako odveo u drugom smjeru i tako je bilo sve dok nisam shvatila da svoje snove mogu ostvariti kad god želim – priznaje Kristina Pavlov.

Strah od neuspjeha pratio ju je iz više razloga. Nije imala stručnog iskustva u industriji, u Split se doselila radi braka i obitelji te je ključna poznanstva s lokalnom sredinom tek trebala ostvariti. Bilo joj je jasno da će proći neko vrijeme da okupi tim stručnih radnika na koje se može osloniti.

– Bez kvalitetnih zaposlenika, ovaj posao ne bi imao smisla. Danas imam troje članova tima u koje imam potpuno povjerenje, a i moji klijenti. Svi imaju položen majstorski ispit i višegodišnje iskustvo i to je više nego išta drugo utjecalo na naš uspjeh – objašnjava Kristina, koja im se nakon uredskog posla pridruži i odradi koju smjenu.

Uz kvalitetne zaposlenike, ističe i upornost, učenje i puno rada.

– Najvažnije što sam naučila u ovom poslu jest da svatko treba slijediti svoj san i vjerovati u sebe. Ako uz sve navedeno postoji puno upornosti i rada, uspjeh je zagarantiran – objašnjava Kristina.

Freeze danas nudi frizerske i usluge šminkanja, kao i solarij. Tu joj je misija zadovoljan klijent i učenje, a ne matematika. Ako je taj dio zadovoljavajuć, dobar rezultat je neizbježan, uvjerena je.

– Svaki novi početak je težak, ali nemojte posustati. Ako imate osobine kao što su inovativnost, razumno preuzimanje rizika, samouvjerenost, uporan rad, postavljanje ciljeva i odgovornost prema sebi i drugima, na dobrom ste putu prema uspjehu. Uz sve to, potrebno je i puno ljubavi. Ako doista nešto želite, onda to i možete – savjetuje Kristina budućim poduzetnicima.

THAS DESIGN, Sandra Andreassen

VLASNICA BRENDA KOJI NA FACEBOOKU PRATI VIŠE OD 40.000 LJUDI: TREBALE SU NAM TRI GODINE DA SE SVE POKRENE, ALI NISMO ODUSTAJALI!

– Do 2013. godine bila sam zaposlena u jednoj renomiranoj trgovini za prodaju satova. No, radila sam u poslovnici u trgovačkom centru i za mene nisu postojali vikendi ni blagdani. Ironično, nikada nisam imala vremena. Zato sam nakon nekoliko mjeseci razmišljanja odlučila podići kredit i otvoriti svoju tvrtku. Znala sam da sam, čak i da ne uspijem, dovoljno mlada da se bacim u nešto drugo. Na sreću, to se nije dogodilo. Povezala sam svoju ambiciju s iskustvom mog partnera u izradi namještaja i pokrenula Thas Design. Umjesto da se mučim za nekog drugog, počela sam raditi za sebe – opisuje početke svoje poduzetničke karijere Sandra Andreassen. Tvrtka Thas Design, sa sjedištem u Zagrebu, od 2013. bavi se proizvodnjom namještaja i unutrašnjim dizajnom pod brendom S&T Interior Design te raste više od 70 posto godišnje prema Indeksu uspjeha, znanstvenom pokazatelju rasta mikrotvrtki koji su razvili znanstvenici Ekonomskog instituta, a sastoji se od prosječnog rasta zaposlenosti, prihoda od prodaje, ukupnih prihoda i dodane vrijednosti.

Najvećim izazovom za Thas Design i S&T Interior Design Sandra smatra oznaku j.d.o.o.

– Znamo da mnogi otvaraju j.d.o.o. iz krivih razloga, ali mi smo samo htjeli početni kapital odmah uložiti u opremu za proizvodnju. No, uvjeti za naše poslovanje odmah su bili drugačiji. Nismo mogli dobiti kredit, klijenti su nas shvaćali manje ozbiljno i teško smo napredovali. No, danas znamo da smo sve što smo postigli napravili sami i stojimo iza svega – ponosno mi govori Sandra, koja i danas svaku dodatnu kunu ulaže u nove pogone i veću kvalitetu.

– U ovih sedam godina postigli smo puno. Znatno više od mnogih koji rade i dulje od nas. Sada će nas biti 12 zaposlenih, imamo radionicu punu strojeva, prije dvije godine otvorili smo i salon u Donjoj Dubravi, na Facebooku nas prati više od 40.000 korisnika i sve smo to smo uistinu napravili sami – govori optimistično te dodaje da je u njihovu timu, iako se radi o pretežno muškoj industriji, šest zaposlenica.

– Izuzetno sam sretna što imam prekrasne ljude oko sebe, na koje se mogu osloniti, koji nisu samo broj u tvrtki, nego smo jedni drugima podrška. Thas Design ne bi danas bio ono što jest da nije bilo njih, jer što god ja uložila u tvrtku, svi mi zajedno realiziramo ove poslovne rezultate. Bez timskog truda ne bi bilo više ničega – priznaje mi ponosno.

Sa svima onima koji razmišljaju krenuti u poduzetničke vode Sandra može podijeliti važnu lekciju: ništa ne nastaje preko noći. – Samo uz jako puno uloženog truda možemo nešto postići. Mi smo imali sreće da smo kao tim na početku bili spremni staviti potrebe tvrtke ispred vlastitih. Upornost i kontinuirano ulaganje kako u proizvodnju tako i u vlastitu edukaciju naprosto je nužno – poručuje Sandra i dodaje da su u svakom poslovanju potrebne najmanje tri godine da se sve pokrene i stabilizira. Stoga ne žurite i držite se plana.

02

TOP 5 MIKROTVRTKI
Kategorija 2: obuhvaća tvrtke u vlasništvu žena osnovane od 2008. do 2012.

AGALMA, Suzana Barada

PRVA U HRVATSKOJ PONUDILA USLUGU RENT A CFO, A ONDA IZ FINANCIJA UŠLA I U KOZMETIČKU INDUSTRIJU I USPJELA

Nakon 25 godina rada i visokopozicioniranih poslova u uglednim financijskim institucijama Suzana Barada je 2012. otvorila vlastitu tvrtku. Kako kaže, morala je nešto promijeniti u poslu, maknuti se od strogih pravila bankarskog poslovanja. Novoosnovana Agalma prva je u Hrvatskoj nudila uslugu rent a CFO (Chief Financial Officer) i dugo je bila jedina tvrtka financijskog savjetovanja koja je nudila usluge stručnog financijskog vodstva velikim tvrtkama na nekoliko dana u tjednu ili mjesecu.

– Na žalost, kod nas rent a CFO usluga nije baš prepoznata, naši poduzetnici teško se odlučuju na to da vođenje financija svojih tvrtki daju nekom drugom – objašnjava Suzana čija mikrotvrtka raste 25 posto godišnje.

No, ona nije imala problema s poslom jer je otpočetka radila za inozemne investitore, kojima je ovakav način rada normalan. Radila je i na nekoliko projekata financiranih iz Europske unije, a novi projekti stalno se pojavljuju. Međutim, financijske usluge je s vremenom ozbiljnije počela preuzimati kći Morena, koja je nakon diplome iz ekonomije i šest godina rada za druge prepoznala sve benefite poduzetništva i odlučila se pridružiti majci.

– To je, zapravo, ispalo odlično jer sam ja istodobno razmišljala da je vrijeme za neku veću promjenu. Osjetila sam želju da baš radim nešto vlastitim rukama, proizvodim, čak su mi i drvene lutke pale na pamet – smije se Suzana.

Prije četiri godine unutar dobrostojeće Agalme Suzana je pokrenula proizvodnju kozmetičkih proizvoda za egipatsku depilaciju pod brendom Jantar. Ideja se javila u razgovoru s prijateljicom, vlasnicom kozmetičkog salona koja se požalila o nedostatku upravo takvih proizvoda na tržištu.

– Pazi što želiš, ostvarit će ti se. To stalno ponavljam jer u mojem slučaju ne može biti točnije. Bio mi je pun kufer financija i teže mjerljivih rezultata. Odjednom sam htjela nešto proizvoditi i nakon četiri sam mjeseca postavila cijelu proizvodnju. Nisam ništa o tome znala i tada sam se prvi put susrela s pojmovima poput radnog naloga u proizvodnji, recepture i skladišnice – prisjeća se.

U taj je projekt ulagala u okvirima mogućeg, iz vlastitih sredstava, jedino dodatno financiranje je 300.000 kuna iz fondova Europske unije, čime je kupila strojeve za proizvodnju. Težak je to pothvat, priznaje, jer se susrela sa strogim procedurama i brojnom papirologijom, s kojom se tek trebala upoznati. No, vrijedilo je svake neprospavane noći.

– U banci sam puno radila s poduzetnicima, znala sam da je poduzetništvo avantura i da ima mnogo izazova. Ali, zanimljivo je. Nadam da će moja kći Morena, koja je sada sa mnom, preuzeti posao i nastaviti voditi tvrtku. A ja ću se polako povlačiti, ali ne još. Morat će me još malo trpjeti – smije se Suzana.

PHARMACOL, Petra Pungerčar

U OSAM GODINA OSVOJILA ČETIRI TRŽIŠTA I PREMAŠILA PRIHODE OD 30 MILIJUNA KUNA

– Odrasla sam u obitelji gdje sam vrlo rano morala početi preuzimati odgovornost za sve što radim i oslanjati se na vlastite resurse. Svatko od nas dobije priliku, ali najteže je odvažiti se i krenuti. Na početku ne znaš kako, imaš plan za možda prva dva, tri koraka, ali ako vjeruješ u sebe i ono što radiš, stvari se pokreću – opisuje nam svoje početke Petra Pungerčar, doktorica veterine i vlasnica Pharmacola, tvrtke za prodaju farmaceutskih proizvoda i medicinske opreme koju je osnovala 2012., a danas posluje na četiri tržišta.

Biti žena i poduzetnica nije baš obećavajuća kombinacija u Hrvatskoj, smatra Petra Pungerčar, a dobivanje povjerenja dobavljača, kupaca i financijskih institucija dugotrajan je i filigranski proces. No, usprkos brojnim izazovima, izgradila je iznimno uspješnu tvrtku, čiji je prihod u 2019., manje od osam godina nakon osnutka, prerastao 30 milijuna kuna i čak je 10 milijuna kuna veći u odnosu na prethodnu godinu. Ključnim faktorom uspjeha Pharmacola Petra smatra svoj tim. – Najviše teškoća svih ovih godina imala sam kod pronalaska lojalnog i kompetentnog kadra – objašnjava. Kao poslodavac najzahvalnija je na ljudima na koje se danas može osloniti.

Pitam je što je naučila tijekom poduzetničkog staža. – Nikada ništa nemojte raditi samo radi profita. Mora postojati viši cilj, dodana vrijednost. Čovjek je kompleksno biće, i duhovno i materijalno. Tako i pristupam poslu – odgovara mi.

Da uistinu tako pristupa i u poslu, potvrđuju rezultati analize Ekonomskog instituta po kojima dodana vrijednost Pharmacola godišnje raste gotovo 50 posto.
Na pitanje je li zadovoljna ostvarenim, kaže da je Pharmacol tamo gdje treba biti.

– Uvijek se može bolje, no to je pitanje cijene rasta. Naše poslovne odluke ponekad su vrlo konzervativne, ali doprinose stabilnosti i omogućavaju opstanak i u ovakvim, turbulentnim vremenima. Ne težimo megalomanskim brojkama, a osobno smatram da bi se Hrvatska više trebala oslanjati na mala i srednja poduzeća nego na goleme sustave koje onda svi trebamo sanirati – kaže.

Od onoga što bi u poduzetničkom okruženju trebalo promijeniti, spominje plaćanje PDV-a po naplati računa, smanjenje parafiskalnih nameta i pravosudnu sigurnost na samom vrhu.

– Generalno, kultura poslovanja nam je na niskoj razini ili čak ide smjerom koji treba hitno mijenjati – poručuje.

DOMINO MOD, Ivana Ožegović

NA POČETKU JE RADILA TRI POSLA, A ONDA PREPOZNALA TRŽIŠNU NIŠU I USPJELA. U DVIJE GODINE JE ODRŽALA I 90 PREDAVANJA

Ivana Ožegović postala je poduzetnica kako bi ostvarila ono što njezin otac nije uspio. Kad joj je bilo tek deset godina, ostala je bez svojeg uzora, no njegovu motivaciju i volju danas pronalazi u svemu što radi. I kad joj je teško, kaže, on je njezina snaga.

Nakon fakulteta Ivana je upisala školu za samostalnog knjigovođu i 2012. osnovala Domino Mod, računovodstveni ured koji danas posluje u Zagrebu i Splitu te mu prihodi rastu 40 posto godišnje. Sve je počelo kad je dobila poziv da vodi knjigovodstvo jedne neprofitne organizacije. Ponudu je prihvatila iako joj je to tada bilo područje u kojem nije imala iskustva.

– Kad sam otvorila tvrtku, za mene je to bio ulazak u nepoznato. No, bio je to i pravi izazov. Prvih godinu dana radila sam u isto vrijeme kao dadilja i kasnije u butiku kako bi mogla plaćati doprinose – prisjeća se tog razdoblja Ivana.

Dvije godine kasnije, kada je stupio na snagu Zakon o udrugama, odlučila je na Facebooku pokrenuti grupu Savjetnica udruga, u kojoj i danas besplatno daje savjete. Istodobno je izdala i svoj prvi priručnik, Udruge u trgovinskom poslovanju, iz želje da ostavi pisani trag. I danas se njezin priručnik nalazi u Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici. Zbog straha koji je cijeli život imala od javnog nastupa i govora, odlučila se napokon i s time suočiti te je osmislila predavanja za udruge.

– Nije mi bilo ni na kraj pameti da će odaziv biti toliko velik. U dvije godine održala sam 90 predavanja i obišla cijelu Hrvatsku. Kotizacije su bile niske, tek toliko da pokrijem troškove putovanja, a mnoge su mi udruge pomogle s pronalaskom prostora za radionice u školama i domovima – prisjeća se Ivana.

Uz ta predavanja prepoznao ju je časopis Udruga.hr, čija je danas stalna autorica i predavač.

– U isto sam vrijeme snimala i web radijsku emisiju pod nazivom Savjetnica udruga. Mislim da smo ih snimili šest ili sedam, ali nije bilo održivo – smije se Ivana i dodaje kako su joj mnogi glas usporedili s uspavankama.

U Split odlazi 2015. i preuzima knjigovodstvo jednog sportskog kluba, a 2018. udruga Women in Adria uvrštava je među sedam najuspješnijih poduzetnica te godine.

– Na svojem putu pridržavala sam se dva savjeta: da se držim neprofitnih organizacija i da se držim sporta. Nakon pet godina specijalizirala sam se u knjigovodstvu i poslovanju sportskih klubova te sam u međuvremenu upisala specijalistički studij sportskog prava na Pravnom fakultetu. Danas živim i radim u Splitu i Zagrebu. I odnedavno sam kao volonter u udruzi Glas poduzetnika postala koordinator Odbora za sport, što je za mene velik izazov i prilika da napokon napravim nužne promjene u sportu – priča Ivana, koja se nada smanjenju poreza za teretane i novom zakonu u sportu, koji bi trenerima omogućavao otvaranje obrta, do kraja godine.

Na pitanje odakle joj toliko energije, Ivana ima samo jedan odgovor.

– Od tate. Teško mi je to objasniti, ali to je neka druga vrsta energije. Mnogi mi kažu da sam poput njega, motivirana i borbena. Ja se samo trudim to što bolje iskoristiti za nas oboje – kaže.

OFFERO NEKRETNINE, Marica Drakula

VLASNICA USPJEŠNE ZAGREBAČKE AGENCIJE NEKRETNINAMA: OGLAS ZA EDUKACIJU BIO JE MOJ OKIDAČ ZA PROMJENU

Iako se trenutno bavi prometom nekretnina, Marici Drakula to nije prvi poduzetnički pothvat. Nakon godina iskustva rada za druge, 1998. odlučila je pokrenuti svoj biznis. Malu trgovinu prehrambenim proizvodima uspješno je vodila deset godina, a u poslovanju joj se pridružila i sestra. Prva razmišljanja o promjeni djelatnosti javila su se 2004., kada je tržište postajalo sve zasićenije, a potencijal rasta njezina biznisa postao je upitan.

– Tada su naglo počeli nicati šoping-centri, dolazili su novi i jači lanci prehrambenih proizvoda te su se zajedno s lokalnima počeli agresivno širiti. Bilo mi je sasvim jasno da se više ne mogu nadati nekoj budućnosti sa svojim dućanom – prisjeća se.

No, Marica Drakula već je imala novu ideju u rukavu. Dvije godine prije toga kupovala je zemljište i tijekom tog iskustva shvatila da su kupcima minimalne, gotovo nikakve informacije na raspolaganju, a da nju sama djelatnost više zanima.

– Baš kad sam razmišljala da je vrijeme za promjenu, naletjela sam na oglas o edukaciji za agenta za nekretnine. I nisam dvojila. Nakon toga sam se sama nastavila educirati, položila za agenta za nekretnine i 2008. otvorila vlastitu agenciju – otkriva.

Vrlo brzo ta se odluka pokazala pravom. Offero Nekretnine prošle su godine ostvarile više od milijun kuna prometa, a od osnutka njihovi prihodi u prosjeku rastu više od 40 posto. Za takav poslovni uspjeh Marica ističe zadovoljstvo klijenata.

– To je stresno iskustvo. Većina ljudi kupi nekretninu tek nekoliko puta tijekom svog života i to je velika odluka. U pitanju su životne ušteđevine. Zato im se trudimo biti stalno dostupne i imati odgovor na svako pitanje – objašnjava i dodaje da je osjećaj povjerenja i pristupačnosti ključan.

Kako bi takav odnos ostvarila, trudi se predvidjeti potrebe klijenata i unaprijed zna gdje i kako pronaći sve podatke, pa je katkad sate provodila po katastrima i drugim uredima. No, posljednjih su se godina procedure ipak poboljšale i većinu komunikacije uspije odraditi i putem e-maila.

– U današnje doba digitalizacije i razvoja komunikacija, veselim se sve boljim i bržim rješenjima kako bi mi ostalo što više vremena za razvoj poslovanja i novih usluga – ističe Marica.

Zadovoljna je svime što je postigla, a za mlade poduzetnike ima samo jedan savjet: nemojte odustajati!

– Svih ovih godina upoznala sam puno ljudi i primjećujem da mnogi nakon četiri, pet mjeseci odustaju. Mislim da je to najveći problem. Ne možete nakon četiri, pet mjeseci znati hoćete li nešto raditi dobro ili nećete. Treba biti uporan – poručuje.

GENOVEVA, Vesna Kluković

TREBALE SU JOJ ČETIRI GODINE DA SE PROBIJE NA TRŽIŠTE, A DANAS ZA NJEZIN DOM ZA STARIJE POSTOJI LISTA ČEKANJA

– Neko sam vrijeme radila kao njegovateljica i shvatila da me taj poziv ispunjava kao osobu. Budući da sam završila srednju ekonomsku školu, u jednom sam trenutku odlučila spojiti ta dva iskustva i otvoriti dom za starije osobe. Tako je 2011. godine nastala tvrtka Genoveva – objašnjava njezina vlasnica Vesna Kluković.

Prve se dvije godine bavila uslugom pomoći u kući starijim i nemoćnim osobama. Trenutak za otvaranje vlastitog objekta stigao je uz kredit HBOR-a. Genovevu – dom za starije i nemoćne otvorila je 2011. u Starom Glogu kod Vrbovca, 40 kilometara od Zagreba. Prema analizi Ekonomskog instituta, Zagreb, Genoveva od osnutka raste po stopi od 44 posto iz godine u godinu, a sami prihodi i više od 60 posto.

Vesna je majka troje djece, a njezina najstarija kći jedna od petero zaposlenih u Domu.

– Kad sam razmišljala o ustanovi kakvu bih željela imati, imala sam viziju doma u kojem su korisnici sretni i zadovoljni, koji im nudi toplinu poput one kakvu su imali kod kuće, u normalnoj obiteljskoj sredini – priča Vesna.

Objašnjava kako joj u početku nije bilo nimalo jednostavno iako se to sada, po listi čekanja koja redovito zahtijeva udvostručenje postojećih kapaciteta, ne bi reklo. Trebale su joj četiri godine da se probije na tržištu i da se pročuje za njezinu ustanovu.

– Nije bilo lako nakon otvaranja jer je rijetko tko spreman svojim roditeljima pružiti smještaj u domu za koji je čuo jedino putem s interneta. Svi žele iskustva iz prve ruke, uvijek se traži preporuka neke osobe. Svi moji korisnici stigli su nakon što im je netko prenio svoja dobra iskustva. Uz to, u vrijeme kad sam otvorila Dom, u krugu petnaestak kilometara bilo je još četiri do pet novih domova, tako da je svojedobno bio izazov napuniti Genovevu – objašnjava.

– Sada se brinemo o 20 štićenika smještenih u deset soba, od kojih su četiri jednokrevetne, dvije dvokrevetne i četiri trokrevetne. Autocestom smo dobro povezani sa Zagrebom, pa najviše zanimanja imamo upravo iz glavnog grada, a naša mirna seoska idila upravo odgovara ljudima te životne dobi – priča Vesna.

Dom nudi grupnu fizikalnu terapiju dvaput tjedno, prije pandemije korone jednom su tjedno imali i školu slikanja koju je držao jedan dubrovački slikar i koja je bila jako popularna, što se i vidi po slikama koje vise izložene u Domu. Štićenici izrađuju božićne i uskrsne ukrase, a kako bi ih se zabavilo, dolazi im animator i organiziraju im se glazbene večeri. No, ništa od toga ne bi bilo moguće bez odličnog tima.

– Za ovaj posao morate biti smireni, topli i puni razumijevanja te imati ljudskost. Odgovornost, ljubav, dobra volja i smiren duh – tek s time ovaj posao ima smisla. Mnogi se obrazuju za njegovatelje, ali rijetki imaju smisla za to – upozorava.

Njihovu internu komunikaciju smatra jednako važnom, pa pazi da se svi izazovi na vrijeme rasprave i riješe.

Priznaje da je puno puta pomišljala o odustajanju, ali to nije bila opcija. Posebno na početku, bilo joj je bilo jako teško, no znala je i putem utvrdila da samo upornošću može uspjeti i sve bi opet ispočetka da mora samo da se nađe ovdje gdje je danas, kao ponosna vlasnica doma Genoveva.

03

TOP 5 MIKROTVRTKI
Kategorija 3: obuhvaća tvrtke u vlasništvu žena osnovane od 2003. do 2007.

SIGNUM:JEZICI, Ana Cerovski

OSTAVILA JE USPJEŠAN POSAO U EUROPSKOJ KOMISIJI I POKRENULA PRVI BOUTIQUE URED ZA PREVOĐENJE U HRVATSKOJ

– Sretna sam. Imam miran život, svako jutro odvedem dijete u vrtić te s veseljem i znatiželjom dolazim na posao. Nikada mi nije bio cilj imati veliku tvrtku, ali me veseli kad vidim da radimo dobar posao, da ljudi dođu raditi, provedu nekoliko godina kod mene, nešto nauče i odu u nove profesionalne i životne vode. Naravno, veseli me i profit, a on je posljedica kvalitetnog rada i razumnog poslovanja. Žao mi je što se poduzetništvom nisam počela baviti ranije, oko 2000. godine. Tada je bila veća potreba za prevođenjem – tako svoju poduzetničku sadašnjost opisuje Ana Cerovski, vlasnica prvog i jedinog hrvatskog boutique ureda za prevođenje Signum:jezici, sa sjedištem u Zagrebu.

– Bila mi je želja raditi s malim poduzetnicima kojima mogu ponuditi bogatiju uslugu individualiziranim pristupom materijalima koje žele prevesti i nalaženjem zajedničkog načina na koji to optimalno učiniti. U početku sam surađivala s puno poduzetnika, ali i sedamdesetak odvjetničkih ureda, koji su cijenili to što bih s njima sjela i prokomentirala koji dio cijele dokumentacije treba prevesti i kako to napraviti – prisjeća se Ana koja od osnutka ostvaruje prosječan rast poslovanja od 19 posto prema Indeksu uspjeha Ekonomskog instituta, Zagreb.

Ana je u poduzetničke vode krenula 2007. godine iz vrlo sigurne i uspješne situacije. Nakon studija deset se godina bavila podučavanjem francuskog i talijanskog jezika i prevođenjem za agencije, a uz to je i osam godina radila za Europsku komisiju. Ipak, u 35. godini otvorila je svoj d.o.o., izazivajući čuđenje kolega iz EK, koji su je pitali što joj treba vjetrometina tržišta jer europske institucije su, kako sama kaže, vrhunski poslodavac. Nakon nekoliko godina ulaganja u sebe i obavljanja uglavnom manjih projekata, napokon joj je, 2010., stigao prvi veliki klijent.

– Tada mi se pružila prilika da angažiram nekoliko ljudi, zakupim mali ured u kojem smo i danas, uvedem neke radne postupke i tako, zapravo, organiziram pravu malu tvrtku. Taj klijent, koji je zapravo, uz podršku moje obitelji, od mene stvorio poduzetnicu, zadržao se prilično dugo, a onda su slijedili drugi – prisjeća se Ana.

U međuvremenu se upustila i u oglašavanje poslovanja. Angažirala je eksperte i potražila rješenje za svoju industriju. No, velika lekcija koju je naučila s konzultantima bila je da je potrebu za prevođenjem teško stvoriti izvan obveznih okvira. Web stranicu imaju isključivo kao osobnu iskaznicu za privatne korisnike koji generiraju manji dio prometa.

– Najviše volimo raditi s malim poduzećima, pomoći im odabrati što bi trebali prevesti i kako, na koje jezike. No, sve više ljudi uči strane jezike, poduzetnici uglavnom znaju komunicirati na engleskom, smanjuje se potreba za prijevodom, pa smo se okrenuli natječajima i javnim službama – objašnjava.

Prije nekoliko godina prijavila se na natječaj europskih institucija. Prvo za ugovor sa Sudom Europske unije, a kasnije i za ugovor s Europskim parlamentom. Dobila je oba i danas radi za pet institucija Europske unije, što je značajno doprinijelo poslovanju Signum:jezika i nastavilo stabilan rast tvrtke za 30 posto godišnje.

– Poduzetništvo mi je omogućilo slobodu izbora poslova koje ću raditi i kreiranja, između ostalog, dobrog radnog okruženja. Ta je sloboda neprocjenjiva bez obzira na kompromise koje kao poduzetnik moram činiti – objašnjava Ana Cerovski.

STUDIO SANDRA, Sandra Babić

BEZ EDUKACIJA, PLANIRANJA I ISTRAŽIVANJA NEMA USPJEHA, SVE SE MIJENJA NEVJEROJATNOM BRZINOM

– Mislim da sam uvijek bila poduzetničkog duha, od malih nogu sve mi je bilo izazov i gušt, a kad nešto smislim, to i napravim. To me čini sretnom, ne samo financijski nego mi je jako drago i kad ljudi prepoznaju moj trud – tako mi korijene svojeg poduzetništva opisuje Sandra Babić. Studio Sandra proizvodi kozmetičke proizvode za uređenje noktiju i prodaje ih putem web shopa, a Sandra istovremeno vodi i kozmetički salon za manikuru i pedikuru pokrenut usporedno s tvrtkom 2007. godine.

– Planiranje i istraživanje više je od pola posla. U našem poslu jako je bitno svaki proizvod za nokte testirati i uvjeriti se u njegovu kvalitetu da bismo ga kasnije mogli prodavati klijentima koji će ga koristiti svaki dan u svojim salonima. Ako radite kvalitetno i stojite iza svog proizvoda, s vremenom možete birati klijente i ljude s kojima surađujete – priča Sandra.

Ističe da na kraju dana najviše može biti zahvalna svojim klijenticama i poslovnim suradnicima, edukatorima i poslovnim klijentima koji su dio priče Sandra Nails i potiču je da radi još više i bolje. Tu vrijedi već ona stara – da nije njih, ne bi bilo ni nas, govori i dodaje kako joj je velika potpora i suprug, koji se kasnije pridružio i uvelike joj olakšao rješavanje svih izazova.

Objašnjava da je teško biti poduzetnik, boriti se s birokracijom i prispjelim obvezama ili stvoriti novac potreban za rad bez zaduživanja. Studio Sandra od osnutka godišnje raste po stopi od 19 posto prema analizi Ekonomskog instituta, Zagreb. Zadovoljna je postignutim, a daljnji potencijal vidi u pronalasku još kvalitetnijih distributera i edukatora i izvan Hrvatske. Kad je pitate što savjetuje onima koji se žele upustiti u sličan poduzetnički pothvat, jasna je: budite strpljivi, ne možemo promijeniti sustav i moramo znati da su neke stvari jednostavno izvan naše moći.

Nezaobilaznim ističe i stalno educiranje jer, kako kaže, manjak edukacije jako se negativno odražava na poslovanje. U današnje vrijeme jako je važno ulagati u sebe zato što je sve sto posto lakše uz kvalitetno znanje.

I, konačno, potrebno je imati kvalitetan proizvod – to je ono što kupce uvijek vraća.

– Budite prepoznati kvalitetom i uvijek tražite nešto novo i bolje. Stvari se jako brzo mijenjaju, iz mjeseca u mjesec, treba to pratiti i uživati, sve je to jako uzbudljiv i kreativan posao – objašnjava Sandra.

DOM EKSPERT, Ivana Čikić

RAST NA PREPORUKAMA ZADOVOLJNIH KLIJENATA, DOBROM PLANIRANJU I ODLIČNOM TIMU

Imala sam sreće što sam, dok sam još studirala na Zagrebačkoj školi ekonomije i managementa, naučila da je radnik najvažniji kotačić izgradnje uspješne tvrtke jer ako je radnik zadovoljan, i kupac će vam biti zadovoljan, objašnjava Ivana Čikić, vlasnica zagrebačke agencije za posredovanje u prodaji nekretnina Dom ekspert koja trenutno raspolaže s više od 250 nekretnina.

Prije nego što je otvorila svoju agenciju, radila je u jednoj dvije godine, a kako joj je otac bio građevinski poduzetnik, može se reći da je imala iskustvo o tržištu nekretnina.

– U to smo vrijeme počeli osjećati prve najave ekonomske krize i moj se tadašnji poslodavac nije snašao. Zavladala je loša atmosfera nesigurnosti i neizvjesnosti, a ja sam dobila snažnu potporu svojih roditelja da se osamostalim u poslu. Njihova je potpora bio moj vjetar u leđa – prisjeća se Ivana.

Dom ekspert od 2007. stabilno raste, a dodana vrijednost povećava se za 24 posto iz godine u godinu. Dodana vrijednost jedan je od četiri kriterija Indeksa uspjeha – znanstvenog pokazatelja uspjeha mikropoduzetnica koji su razvili znanstvenici Ekonomskog instituta. Za takve rezultate, objašnjava Ivana, zaslužne su godine potrage za kvalitetnim radnicima i vrlo racionalan pristup financijama.

– Potraga za kvalitetnim ljudima nikad ne prestaje, ali mogu reći da nakon dugo vremena, sada već četiri godine, mogu na godišnji odmor. Zaposlenicima u našoj industriji nije lako. Moramo stalno biti na raspolaganju, većina sastanaka i obilazaka obavlja se nakon radnog vremena i to utječe na živote zaposlenika. Trudim se vratiti im što više kao dobar poslodavac. Za naš tim od četvero zaposlenika nema kašnjenja plaća, fleksibilni smo s privatnim obavezama i svi mogu koristiti slobodne dane kada i koliko žele – objašnjava Ivana.

S druge strane, Ivana ističe i važnost kvalitetnog pristupa financijama i planiranju.

– Pročitala sam da stabilna tvrtka u crnom fondu ima dovoljno novca da pokrije osam mjeseci troškova. Toga se i pridržavam. Nikad ne trošimo više nego što smo zaradili, a dodatno pazim na pokrivanje eventualnih vanjskih šokova. Čim imamo zaleđe, manje strepimo, lakše donosimo važne odluke i bolje komuniciramo jer nema te grčevite borbe za opstanak – poručuje.

U planu je daljnji rast. Za to im je, prema Ivaninoj viziji, nužna korektnost u poslovanju i kvalitetna preporuka, bez koje je u ovom sektoru nemoguće izgrađivati posao dugoročno.

N.B.G. Projekt, Nataša Biljuš Gelić

NAJTEŽE IM SE BILO PROBITI NA TRŽIŠTE, ALI ONDA SU POSTALI SINONIM ZA POSLOVE U GRAĐEVINARSTVU

– Svatko tko je ikada pomislio da otvori svoju tvrtku, treba pokušati. No, morate biti spremni na milijun kompromisa, na čest cjelodnevni rad i, naravno, morate voljeti to što radite – tako svoje viđenje poduzetništva opisuje Nataša Biljuš Gelić, diplomirana inženjerka građevinarstva i vlasnica tvrtke N.B.G. Projekt koja se bavi projektiranjem i nadzorom u građevinarstvu.

Tvrtka već 14 godina stabilno raste više od 20 posto godišnje. Nataša Biljuš Gelić tvrtku je pokrenula 2006., četiri godine nakon završetka studija. Glavni motiv za ulazak u poduzetničke vode bila je želja da se okuša u nečem novom i dokaže koliko zna i može. Govori kako je u početku najveći izazov bio kako se probiti na tržište.

– Živim i radim u Trogiru, maloj sredini gdje marketing ne znači mnogo. Kod nas su usmena predaja i dana riječ još zakon. Tako sam se i ja teško probijala i u početku nisam imala posla, no vrijeme sam dobro utrošila na upoznavanje različitih crtaćih programa, što mi je poslije olakšalo rad. Tek kada je država pokrenula projekt legalizacije, moja je tvrtka počela značajnije poslovati – prisjeća se Nataša.

Danas je u N.B.G. Projektu zaposleno šestero inženjera, pet inženjerki i jedan inženjer, Natašin suprug. On je cijelo vrijeme na terenu, šali se Nataša i dodaje kako je kod njih uvijek vedra atmosfera. Jako je simpatično i slobodno, bez podjele na šefa i djelatnike. – Baš smo tim. Nekidan smo sjedile vani i pile kavu pa je jedna kolegica prokomentirala: ‘Vi nemate pojma kako je nama lijepo ovdje raditi’. Ja samo mogu biti ponosna i sretna što takvo nešto čujem u našim razgovorima – priznaje mi Nataša.

Na pitanje smatra li se uspješnom, ima spreman odgovor.

– Naravno! Pa imam zadovoljne djelatnike, zadovoljna sam našim poslovanjem, uspijevam isplatiti plaće redovito i imam zadovoljne i lojalne klijente. Kad dođete u fazu da vas se ljudi sjete čim pomisle na bilo koji oblik građevinarstva, znate da ste na pravom putu – dodaje uz smiješak. U međuvremenu se njezina obitelj povećala, pa je Nataša tvrtku razvijala istodobno odgajajući troje djece.

– Možete zamisliti kako mi je teško bilo žonglirati između obitelji i posla. Bez pomoći mame, svekrve i supruga, to bi bilo neizvedivo. Uloženo je jako puno truda, energije, živaca i vremena u ovih 14 godina. No, uspjeh dođe sam po sebi. Nekad prije, nekad kasnije, ali dođe – zaključuje Nataša.

YOUNG & LOVELY, Tina Verhas

USPJEŠNA PRODUCENTICA O 13 GODINA PODUZETNIŠTVA: PRATILI SMO ŠTO TREBA KLIJENTIMA I S NJIMA RASLI

– Oduvijek me motivirala želja za radom u kreativnom i poticajnom okruženju. Bilo mi je bitno pronaći model rada koji podrazumijeva samostalnost, odlučnost, donošenje brzih odluka, a najvažnije od svega mogućnosti rasta i konstantne nadogradnje u poslovnom okruženju u kojem možeš pokazati svoje kompetencije i znanja. Ono što svakom poduzetniku puno znači i svakako predstavlja velik motiv upravo je ta sloboda koju uživa u svakodnevnom radu te kreativni pristup u rješavanja zadataka i osmišljavanju projekata – opisuje svoju poduzetničku motivaciju Tina Verhas, osnivačica tvrtke Young & Lovely koja godišnje ostvaruje zavidne poslovne uspjehe.

Lovely grupa, kako je Tina voli zvati, zapravo se sastoji od produkcijskog dijela pod nazivom Young&Lovely Production, koji se bavi produkcijom vizualnih identiteta, PR-om, marketingom i eventima, te drugog medijskog dijela, koji čine internetski lifestyle portal Chic.hr te shopping magazin The List, na koji je posebno ponosna jer je prvi i jedini cjeloviti glossy shopping vodič koji dvaput godišnje izlazi u više desetaka tisuća primjeraka. Tina ističe da je iskustvo i reference tvrtki prikupljala godinama vodeći mnoge hrvatske i internacionalne brendove i projekte te produkciju u tisku, lifestyle i modnim magazinima, kao i na uredničkim pozicijama.

– Krenula sam s produkcijom reklama, kampanja i vizualnih rješenja te polako osjetivši potrebu klijenata širila svoje poslovanje novim uslugama. Uočavala sam nove prilike i htjela u svakom trenutku moći ponuditi klijentima kvalitetniju i zaokruženiju uslugu – zadovoljiti što više njihovih potreba umjesto da sam jedna od njihovih brojnih agencija. Tako sam postupno ulazila u nove djelatnosti poput PR-a i evenata te ostalih grana marketinga – objašnjava Tina Verhas.

Ističe da joj je teško reći što je bilo najteže u 13 godina bavljenja poduzetništvom jer je okruženje u kojemu se danas u Hrvatskoj radi vrlo teško samo po sebi.

– Često kažem da smo svi u ovoj regiji mađioničari i da je pravo čudo kakve rezultate postižemo u vrlo ograničenim uvjetima. Naravno da ni u inozemstvu bilo kakav ozbiljan posao nije lak, ali uvjeti u kojima rade tvrtke i ono što pružaju svojim zaposlenicima i partnerima znatno su bolji od naših, pa su samim time radna klima i konačni rezultat kvalitetniji – dodaje.

Svoje iskustvo u poduzetništvu sažima u nekoliko rečenica: kaže da je to upravo ono što su je naučili roditelji, da bude skromna, ali odlučna i da, ako već nešto radiš, uvijek moraš dati sve od sebe, ne 99, nego 200 posto. Nema provlačenja kroz život jer samo naporan rad te ulaganje u nova znanja i ljude donosi dugoročne rezultate i nikada nema odustajanja. U poslu je to najbitnije, smatra Tina.

Ima i savjet za one koji tek ulaze u poduzetništvo ili razmišljaju o tome: – Svakako da budu uporni i hrabri, no vrlo oprezni i temeljiti kad odlučuju čime se baviti i na koji način. Vremena su neizvjesna i teška te o nizu čimbenika ovisi hoće li netko uspjeti ili neće. Najbitnije je da se čovjek ne preoptereti ulaganjima, da vješto vlada financijama, da ima dobar tim ljudi na koje se može osloniti i, kako se u narodu kaže, da ne zagrize jabuku koju ne može progutati. Mislim da je to jako važno i u poslu i u životu. Ići korak po korak. I, naravno, biti spreman na puno odricanja i rada, ali na kraju dana i na puno sreće i ponosa.

1U4 MILIJUNA LEADERSHIP AKADEMIJA

ŠTO SMO NAUČILI?

Autori projekta proživjeli su svaki na svoj način nevjerojatne priče o mikropoduzetnicama iz 1U4 MILIJUNA. Evo što su naučili o ženama u poduzetništvu...

Vedrana Pribičević

Vedrana Pribičević ekonomska stručnjakinja

Vodeća hrvatska stručnjakinja za ekonomiju i viša predavačica na Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta. Istražuje širok spektar tema - od ekonomskog rasta i nejednakosti, do financijskih i ekonomskih mreža.


Veza između ženskog poduzetništva i ekonomskog rasta je neosporiva. Upravo u ekonomskoj emancipaciji žena leži ključ dokidanja siromaštva u svijetu.

Boris Kovačev

Boris Kovačev fotograf

Magistrirao ekonomiju, a u inat tome se profesionalno bavi fotografijom 12 godina. Boris je nagrađivani fotograf Cropixa Hanza Medije. "Trudim se biti poduzetan fotoreporter, ali ne poduzimam previše. Sretniji sam kad ulovim neki slučajni kadar."


One imaju nevjerojatnu energiju, ustrajnost i optimizam bez obzira na prepreke s kojima se gotovo svakodnevno susreću. Kapa dolje, cure!

Monika Herceg

Monika Herceg spisateljica

Diplomirana fizičarka i nagrađivana pjesnikinja. Ove je godine objavila treću knjigu poezije, prevođena je na više od deset jezika, dobitnica je desetak nagrada za poeziju i prozu. Piše polako prvu zbirku priča i scenarij.


Vratila sam povjerenje u ono što sam oduvijek znala -moramo slušati intuiciju i posvetiti se onom što zaista želimo.

Viktor Vresnik

Viktor Vresnik novinar

Diplomirao je arheologiju (danas bi to bio magisterij), ali davno se preusmjerio na biznis, financije i politiku. Od kraja prošlog stoljeća autor je i urednik više domaćih i međunarodnih medijskih izdanja.


Potvrdio sam ono u što sam vjerovao i ranije: kada je riječ o biznisu i hrabrosti da se ostvare ambicije, rod ima sporednu ulogu.

Rebeka Belavić

Rebeka Belavić autorica stručnih članaka

Radi u jednoj od najbrže rastućih digitalnih agencija u Europi - Q agency. Svoje FER-ovske supermoći u kombinaciji s poslovnim iskustvom koristi za razvoj digitalnih proizvoda i usluga. Osim toga je i slikarica i strastvena spisateljica.


Najvažnija je hrabrost i autentičnost. Mislila sam da moram odlučiti između tehnologije i kreativnosti. No moja snaga je u kombinaciji.

Ranko Borovečki

Ranko Borovečki novinar

Ranko je u medijima profesionalno već 34 godine. Donedavno glavni urednik najvažnijih istarskih medija, Glasa Istre i Radio Pule, od ranije je pokretač i brojnih magazina Jutarnjeg u kojemu se 10 godina bavio turizmom i gastronomijom.


Te zanimljive i vrlo duhovite žene podsjetile su me da su za uspjeh potrebni upornost, motiviranost, dosljednost i ljubav.

OVO JE TEK POČETAK.

Svatko od nas može pomoći u stvaranju boljeg svijeta za žene u poduzetništvu.

POŠALJITE E-MAIL i ispričajte kako je vaša tvrtka potaknula pozitivne promjene!

Kako smo postale liderice promjena u Hrvatskoj